Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

”Det visar att kunder är beredda att betala”

Daniel Hultman, Chef Logistik controller på Jysk. Fotograf: Tomas Jansohn.

Att få sina varor hem till dörren är populärt. Det har även Jysk märkt av. ”Allt för hemmet”-koncernen skickar såväl fåtöljer som kuddar direkt hem till kunderna.

För Jysks verksamhet i Sverige är centrallagret i Nässjö spindeln i nätet. Här arbetas det dygnet runt, fem dagar i veckan. 4 500 kubikmeter gods anländer eller fraktas vidare varje dygn, såväl till de egna butikerna som till privatkunder.

Antalet kunder som e-handlar av Jysk ökar stadigt. Nyligen började de erbjuda sina kunder fler leveransalternativ, bland annat hemleveranser på kvällstid*. Och redan nu går 20 procent av företagets alla e-handelsleveranser med PostNord hem till dörren. Det är betydligt mer än vad Jysk en gång räknade på.

– Det är väldigt omtyckt att få sitt paket hemskickat. Eftersom det är ett dyrare alternativ trodde jag att snittvikten vid hemleverans skulle ligga på runt 20 kilo, men den är 7-8 kilo. Det visar att många kunder är beredda att betala lite mer. Det är också intressant att se att e-handeln inte tagit andelar av vår butiksförsäljning, säger Daniel Hultman, chef Logistik controller, Jysk.

Utöver leverans till dörren skickar Jysk även varorna till ombud med hjälp av PostNord. Företagets kunder kan också beställa leverans till butik, eller boka och hämta varor i butik. För koncernen är en av de stora utmaningarna att anpassa paketen efter kundernas varierande beställningar samt hitta förpackningar som tål transporter.

– Möbler och annat var från början paketerade i kartonger avsedda för att säljas i butik. Dessa uppfyllde inte alltid kraven för PostNords transporter. Sedan vi väl lärt oss hur PostNord hanterar paket har det fungerat jättebra, säger Daniel.

I standardkartonger blir det ofta mycket utrymme över när kunderna beställer kuddar och täcken. Det löser Jysk nu genom att investera i en maskin med vilken de själva kan tillverka förpackningar efter måtten på kundens beställning.

Tjänster hos PostNord som Jysk använder

MyPack Home

Med MyPack Home levereras paket direkt till kunden på kvällstid i Sverige (till alla orter med fler än 5 000 hushåll är kvällsleverans numer standard, men det går även att välja leverans på dagtid). Mottagaren aviseras och får välja dag och tid för leveransen. Maxvikt för varje paket är 35 kg. Läs mer om MyPack Home.

MyPack Collect

Med MyPack Collect kan företag skicka paket till sina kunder för leverans till utlämningsställen i Norden och Europa. Paketet är normalt framme på mottagarens utlämningsställe nästa vardag inom Sverige. Läs mer om MyPack Collect.

Customer service