Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Automatisera din avvikelsehantering

En kvinna lämnar ett paket till en man.

Med nya tjänsten Track and trace premium kan företag automatisera sin respons om en försändelse går fel.
– Den här typen av optimering är avgörande för att sänka kostnaderna när du har stora flöden, säger Pontus Brohult, ansvarig för digitala tjänster på PostNord.

I PostNords kundportal finns tjänsten Track and trace som standard. Nu lanseras även tillvalet Track and trace premium.

– Skillnaden är att i standardversionen hanterar dina medarbetare avvikelser manuellt, men i premiumversionen kan du i stället lägga in triggers som gör att det här sker automatiskt, säger Pontus Brohult.
I dagsläget finns sex olika triggers med i systemet, till exempel att ett paket har legat länge hos ombudet.

– Då kan systemet automatiskt skicka iväg ett meddelande till mottagaren om att det är dags att hämta försändelsen. Avsändaren kan då själv ställa in om det ska gå som sms eller mejl, vilket språk det ska skickas på och göra en mall med sin egen branding.
Track and trace premium vänder sig framför allt till större och medelstora företag, det vill säga företag som kan göra stora vinster på att automatisera sin avvikelsehantering.

– För det första sparar man kostnader genom att den egna kundtjänstpersonalen slipper sitta och söka efter avvikelser och åtgärda dem manuellt. För det andra har de av våra kunder som har testkört premiumfunktionen kunnat optimera sina flöden väsentligt samtidigt som de underlättar sin lagerhantering. Och att den här typen av optimering är en viktig konkurrensfördel, det kan vi se redan i dag.

I dagsläget kan systemet agera på sex olika förinställda triggers.
– Men självklart kommer vi att utveckla det här framöver och lägga till ytterligare möjliga triggers, allt utifrån våra kunders behov.

Är du intresserad av att veta mer?

Kontakta oss via mejl.

Fakta: Track and trace premium

Tjänsten är en tillvalsmodul i PostNords kundportal.

 

Premiumfunktionen kan i dagsläget reagera på sex olika förinställda triggers, till exempel att ett paket legat länge hos ett ombud, att ett paket är ankomstregistrerat hos PostNord men att inget har hänt på ett visst antal timmar efter det, eller att paketet inte har lämnat det egna lagret efter ett visst antal timmar.

 

En trigger kan sätta i gång en av tre automatiska händelser: ett meddelande kan skickas till slutkunden, ett meddelande kan skickas till avsändarens lager eller ett meddelande kan skickas till PostNords kundservice.

 

Målet med tjänsten är att hjälpa företag att optimera sin avvikelse- och lagerhantering.

Customer service