Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Analog succé i en digital värld

Genom e-handeln har böcker, vinylskivor och andra analoga produkter fått ett oväntat uppsving. Framtiden är med andra ord inte här riktigt än.
– För 5–10 år sedan var LP-skivan helt död, sedan dess har den ökat med flera tusen procent, säger Ginzas vd Hans Haraldsson.

Det pratas om streamingtjänster och delningsekonomi – att folk inte längre vill "äga något" utan bara "ta del av det" – men lik förbaskat säljs det analoga varor i stora volymer.

Se bara här:

  • Trots att det finns ett bra utbud av e-böcker ökade försäljningen i den svenska internetbokhandeln med 4,7 procent under det första halvåret 2017, enligt Svenska Förläggareföreningens statistik.
  • Trots att (nästan) all musik finns på Spotify såldes det enligt Ifpi (musikbolagens organisation) 2016 vinylskivor i Sverige för 45 399 000 kronor, en ökning med 38,7 procent.

Behovet av fysiska produkter är med andra ord fortfarande stort.

  • En stor del av försäljningen av medievaror flyttade relativt snabbt över till nätet. Produkterna är smidiga för konsumenterna att näthandla och de är tacksamma att skicka, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.
  • Vi har också länge haft starka aktörer som CDON, Adlibris och Ginza som gått i bräschen när det gäller e-handel, och vi svenskar har en vana och tradition med att handla medieprodukter på distans. E-handeln av medieprodukter har ökat med 33 procent sedan 2010, och är den bransch som kanske påverkats av digitaliseringen allra mest, säger Carin Blom.


Hantera dina e-handlade försändelser med appen PostNord.

LP-skivan inte död

Bakom ökningen ligger flera faktorer, allt från att e-handlarna blivit bättre på merförsäljning till att vinylskivan plötsligt fått ett uppsving. Postorderföretaget Ginzas vd Hans Haraldsson märker av ökningen.   
– Vi skickar ut ungefär 8 000 till 10 000 försändelser i veckan. Det är framför allt hårdrocksplattor som går bra, men även vissa popplattor. LP-skivorna brukar komma i olika format, i olika färger och i en begränsad upplaga. Det är lite retro, det sticker ut, det är bättre ljud. Det lockar köparna, säger Hans Haraldsson.

E-handel med nostalgi

De digitala alternativen kommer att bli fler och bättre i framtiden, så ska e-handlarna inom musik, böcker och film kunna överleva på sikt måste de ändra sitt erbjudande. Som i Ginzas fall: hitta nya analoga saker att sälja.
– Vi försöker hitta fler ben att stå på. Vi letar hela tiden efter fysiska produkter som vi kan sälja som fungerar på e-handel. Vi har kommit på att det här med retro och nostalgi är rätt stort i Sverige, säger Hans Haraldsson.

E-handeln i Sverige fortsätter att växa. Här finns sex tydliga e-handelskunder.

Bästa affären någonsin

Ginza tog bland annat in en jukebox för 7 500 kronor, som de sålde en om dagen av det första året.
– Det första leveransen vi fick var på 160 jukeboxar som kom i en stor 40-fotscontainer, och alla var redan beställda. Vi hade skrivit ut 160 ordersedlar, gick in i containern, satte på lapparna och flyttade över till PostNord-bilen som stod och väntade och vi fick i väg allt på en timmes jobb. Det var den bästa affär vi någonsin gjort.
När tror du den sista cd-skivan säljs?
– Inte så länge jag är med, i vart fall. Jag tror det kommer att minska, men inte helt försvinna. Det är samma som böcker och tidningar, som man pratat om i många år att de kommer försvinna, men de lever ännu. Vi ser ju hur LP-skivan lever, så varför skulle cd-skivan försvinna?

Fakta: Digital handel av analoga varor

  • E-handeln av medieprodukter har ökat med 33 % sedan 2010.
  • 73 % av mediekonsumenterna e-handlar minst en gång i månaden
  • Den genomsnittliga köpesumman hos dessa konsumenter är 499 kronor i månaden.
  • Total musikförsäljning i Sverige 2016: 1 129 172 000 kronor, varav cd 106 219 000 kronor och vinyl 45 399 000 kronor.
  • Total bokförsäljning i Sverige 2016: 1 730 500 000 kronor, varav 356 700 000 kronor via internetbokhandeln.

Källor: E-barometern, PostNord, Ifpi, Förlagsstatistik 2016

Customer service