Kundberättelser

”Utskicken gav ökad kundkontakt och merförsäljning”

Positiva effekter av en prishöjning låter som önsketänkande, men stämmer för Säkra Larm. När de behövde få ut viktig information som verkligen nådde deras kunder valde de att använda PostNords tjänst Skapa Utskick. Målet var att vinna tid, men Säkra Larm vann betydligt mer än så.

Utmaningen att nå kunder

  • Nå kunder med viktig information
  • Ont om tid internt
  • Svårt att välja kanal

Säkra Larm är ett av Sveriges största privata larmbolag som, till skillnad från många av konkurrenterna, inte hyr ut larm, utan i stället säljer skräddarsydda larmlösningar. De drygt 100 anställda säljer och installerar larm över hela Sverige, med kontor från Kristianstad till Umeå. Kunderna kan välja att betala sitt larm direkt eller månatligen, vilket i många fall skapar en relation som varar i många år. När viktig information måste nå de 24 000 kunderna är det inte bara att börja ringa runt.
– Vi vet att e-post ofta går rakt in i skräpkorgen, och när vi tidigare lagt sådan här information på fakturorna har många kunder missat det. Att sätta en person på att vika papper och frankera nästan 20 000 brev känns inte heller optimalt, vi har inte de resurserna internt, säger John Kildén som är ekonomi- och personalchef på Säkra Larm.

Lösningen gav resultat och sparade tid

  • PostNords tjänst Skapa Utskick
  • Enkelt och lättförståeligt verktyg
  • Snabbt och tidsbesparande

Med PostNords tjänst Skapa Utskick slipper Säkra Larm lägga en massa tid på allt kringarbete och kan lösa utformning, distribution och välja mottagare på en gång
i verktyget.
– Verktyget är lätt att fatta och lätt att använda, och vi sparade en massa tid. Det hela gick snabbt och effektivt, så jag är väldigt nöjd. Annars innebär ett utskick en massa olika procedurer som tar tid, säger John.

Det utskick som Säkra Larm skapade var ett informationsbrev som rörde en indexhöjning, där det var viktigt att informationen verkligen nådde fram.
– Att välja det här mer traditionella sättet att höra av sig till våra kunder känns bra och vi har fått stor respons efter utskicket om indexhöjningen. Ett kvitto på att kunderna verkligen nåtts av informationen, påpekar John.

Effekten av utskicken ledde till merförsäljning

  • Bra genomslag
  • Personlig kontakt
  • Merförsäljning

Efter utskicket ökade trycket på Säkra Larms kundtjänst så pass mycket att de blev tvungna att ta in extra personal, berättar John:
– Det är ett jättebra sätt att få ökad kontakt med våra kunder. De som hör av sig har ofta ytterligare frågor och det leder i många fall till merförsäljning.

En annan, lite oväntad, effekt av utskicket är det inneburit en uppdatering av kundregistret, eftersom en del brev inte nådde mottagarna utan kom i retur. Det gav Säkra Larm anledning att följa upp vad som hänt och kontakta kunderna. Än så länge har Säkra Larm enbart använt Skapa Utskick
för att skicka information, men det finns funderingar på att även prova reklam, säger John:
– Har en kund fått en reklamlapp i brevlådan innan våra dörrförsäljare kommer, känner de igen vårt namn. En logga man
ser några gånger per dag sätter sig till slut!

Säkra Larm

Allmänt: Säkra Larm är ett av Sveriges största privata larmbolag som säljer skräddarsydda larmlösningar som skyddar mot inbrott och brand. Företaget har drygt 100 anställda och kontor från Kristianstad till Umeå.

Marknad: Privatpersoner i alla typer av bostäder.

PostNords tjänster

Skapa Utskick.