Repamera återvinner kläder. Foto: Roger Nellsjö.
Kundberättelse

”Vi förenklar vartenda steg för våra kunder”

Trasiga kläder ska inte slängas, de ska lagas – och det på ett smidigt sätt via e-handel och post. Repameras affärsidé är modern, hållbar och framgångsrik.

Vad får man om man kombinerar en innovativ lösning med ett traditionellt hantverk? Onlineskrädderiet Repamera, vars affärsidé går ut på att göra det lättare att laga och måttanpassa kläder snarare än att köpa nya.
– Det är ju dessvärre oftast så att det är de plagg man gillar bäst som går sönder. En dag i januari 2017 hände det mig och då tänkte jag ”varför kan man inte beställa hem en skräddare till sin dörr, precis som med mat?”, berättar grundaren Henning Gillberg.

Tillgänglighet dygnet runt

Det blev startskottet för online-skrädderiet Repamera, som under resans gång alltid strävat efter att skapa en så enkel och tillgänglig tjänst som möjligt.
– Oavsett vad man försöker sälja är tillgänglighet A och O. Vi finns tillgängliga dygnet runt, för alla i Sverige och har fokuserat på att förenkla vartenda steg, allt från tydliga textbeskrivningar på hemsidan till smidiga leveranser och returer, säger Henning.

Lagar favoritplagg över hela landet

När en kund behöver någonting lagat görs en beställning via hemsidan där man fyller i vad som ska lagas och hur. Därefter skickas en Repamera-påse ut som ett brev, kunden vecklar sedan ut påsen och lägger i plagget och lämnar det hos ett ombud. Via PostNord Return Drop Off levereras det till Repamera som sedan lagar och skickar tillbaka det till kunden med varubrev 1:a-klass eller Mypack Collect beroende på paketets storlek.
– Samarbetet med PostNord fungerar väldigt bra, och det hjälper oss att göra det enkelt för kunderna att använda våra tjänster. Tack vare dem når vi kunder över hela Sverige, och idag lagar vi favoritplagg åt personer från alla delar av landet.

Utmaning: Få alla typer av kunder att kunna använda tjänsten.

Lösning: Förfrankerad Repamera-påse till kunds postlåda.

Effekt: Enkelhet och nöjda kunder.