Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Kentucky Fried Chicken
Kundberättelse

Klassiska kuponger ett framgångsrecept för KFC

För KFC gällde det att locka nya kunder att prova menyn. Tack vare PostNords ODR-tjänst har snabbmatskedjan Kentucky Fried Chicken lyckats – och får dessutom gästerna att komma tillbaka.

Utmaning

  • Skapa ändrade matvanor bland konsumenterna.
  • Nå ut till flera nya målgrupper.
  • Öka kännedomen om varumärket.


När Kentucky Fried Chicken öppnade sin första restaurang i Sverige – i Lockarp utanför Malmö 2015 – var matkedjan okänd för de flesta svenskar, trots att den funnits i USA i nästan 100 år. Och även om KFC är ensam specialist på kyckling i snabbmatsform konkurrerar företaget inte bara med de stora hamburgerkedjorna utan också med bensinmackar och kiosker. Folk kan som bekant inte mer än äta sig mätta.

– Utmaningen var att få folk att bryta sina invanda mönster och komma till oss och testa vår meny, säger Jesper Hollstrand, Chief Marketing Officer på NSP Holding som driver KFC Sverige.

I dag finns tio restauranger i landet, men framöver kommer matkedjan att öppna minst sex restauranger om året, och på sikt upp till åtta stycken.
– För att kunna utvecklas i den takt vi vill har det också varit viktigt att identifiera nya målgrupper och locka dem till våra restauranger, säger Jesper Hollstrand.

Lösning

  • ODR med förmånliga erbjudanden.
  • Kampanjer utformade efter olika typer av hushåll.
  • Spridning i hela landet med Uppslaget.


Tidigare använde sig KFC Sverige mest av digitala marknadsföringskampanjer, men efter att ha kommit i kontakt med PostNords ODR-tjänst, det vill säga oadresserad direktreklam, har fysiska utskick blivit en viktig del i marknadsföringsarbetet. Genom utvalda postnummer kan PostNord rikta kampanjerna till områden där KFC finns. Och eftersom man vill att mottagarna aktivt ska söka sig till restaurangerna är lösningen ett klassiskt koncept: kuponger med förmånliga erbjudanden inom en begränsad tid. Att PostNord sänkt priset på sin ODR är också ett viktigt incitament för KFC.

"Vi ser effekt samma dag utskicket går ut."

– För oss handlar det om att nå ut till så många människor som möjligt till en så låg kostnad som möjligt, och då är det här den bästa lösningen, säger Jesper Hollstrand.
ODR-utskicken följer med PostNords rikstäckande reklamblad Uppslaget i de områden där KFC har valt att driva sina kampanjer, och når då i genomsnitt 150 000 hushåll. Utöver det publiceras kupongerna direkt i Uppslaget och når därigenom 2,5 miljoner hushåll.

– På det här sättet kan vi bredda oss och nå flera olika målgrupper. Ett erbjudande kan vara för ensamhushåll och ett annat riktat till familjer.

Effekt

  • Nya kunder redan samma dag.
  • Nya målgrupper in i restaurangerna.
  • Ökad kunskap inför nyetableringar.


ODR-konceptet har visat sig vara ett riktigt framgångsrecept för en snabbmatsrestaurang som vill locka nya kunder.
– Vi ser effekt samma dag som utskicket går ut, och fler och fler gäster kommer varje dag innan veckan är slut. Vi mäter noga vilken restaurang utskicket fungerar bäst på eftersom varje kupong har ett unikt nummer, förklarar Jesper Hollstrand.

Genom mätningarna kan man alltså se vilka målgrupper som svarat bäst på erbjudandena, och dra nytta av insikterna. Men vad säger då de mottagare som får kuponger i Uppslaget trots att det inte finns en restaurang i närheten?
– Det finns så klart de som hör av sig och undrar var de hittar närmaste KFC. För oss är den stora vinsten att vi redan finns i människors medvetande när en ny restaurang öppnar i deras område.

En bonus med varumärkeskännedomen är att etableringen av nya restauranger nu går i en snabbare takt.
– Vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi har fått fantastisk hjälp av PostNord som tagit fram detta åt oss på ett bra sätt.

Fakta

KFC – Kentucky Fried Chicken

Allmänt: Snabbmatskedja med kyckling och vegetariskt som specialitet. Grundades i USA redan på 1930-talet men kom till Sverige först 2015.

Marknad: Tio restauranger i Sverige – tre i Malmötrakten, en i Stockholm, Göteborg, Västerås, Karlstad, Lund, Växjö och Nyköping.

Anställda: Cirka 400.

PostNords tjänster:

Oadresserad direktreklam (ODR) och Uppslaget.

ODR – Oadresserad direktreklam

Vill du få nya kunder till en låg kostnad genom att driva trafik till din e-handel och din fysiska butik?
Customer service