Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Euroskateshops lager.
Kundberättelse

Lösningen på en logistisk utmaning

Med hjälp av PostNords pakettjänster och integrerade it-lösning har Euroskateshop fått både snabbare leveranser och nöjdare kunder.

Utmaning

  • Leverera B2C-paket snabbt och spårbart över hela Europa.
  • Ge konsumenten smidigare upplevelse vid leverans.
  • En önskan om att växa snabbare och i flera länder.

På extremsportmarknaden är det viktigt att verkligen kunna produkten, erbjuda rätt märken och snabbt haka på nya trender.
– Det är en stor del av vår affärsidé. Att vi är passionerade kring våra produkter och även använder dem själva, säger Tomas Schødt, vd för Euroskateshop, eller KiteDanmark som butiken heter i hemlandet Danmark.
Euroskateshop håller nere priserna genom att skippa alla mellanhänder och gå direkt på tillverkaren. Att sälja BMX-cyklar, inlines och longboards i tretton europeiska länder är dock en logistisk utmaning.
– Som e-handlare är man väldigt beroende av sina samarbetspartners. Något vi kämpat mycket med är skillnaderna i kvalitet länderna emellan. I vissa tar leveransen en dag i andra fem dagar, och det har tagit mycket tid internt att hantera dessa skillnader.

Lösning

  • PostNords samarbete med det europeiska paketnätverket DPD.
  • Livetracking av paketen och DPD:s egen hotline för kunderna.
  • Fraktväljaren där kunden själv kan välja utlämningsställe.

En del av lösningen blev PostNord MyPack Collect Europe som i dag finns i tio länder. Pakttjänsten är ett samarbete mellan PostNord och paketnätverket DPD som har omkring 15 000 utlämningsställen över hela Europa.
– I Norden får kunderna tryggheten från ett känt varumärke i form av PostNord, och väldigt snabb leverans. I övriga länder har vi fått både snabbare leveranser och fler utlämningsställen att välja på, konstaterar Tomas Schødt och fortsätter:
– DPD har också en trackingtjänst där konsumenten kan följa paketet från dörr till dörr, och en kundtjänst dit våra kunder kan ringa. Det har underlättat vår vardag.
Utöver det har fraktväljaren Delivery Checkout integrerats i Euroskateshops e-handelsplattform.
– Den ger kunderna möjlighet att välja det utlämningsställe som passar bäst, kanske nära jobbet eller vid mataffären.

Effekt

  • Snabbare leveranser med stora tidsbesparingar internt.
  • Nöjdare kunder tack vare ökat antal utlämningsställen.
  • Färre returer då paketen kan hämtas närmare hemmet.


Även om Euroskateshop är relativt nya användare av MyPack Collect och Delivery Checkout har effekten inte låtit vänta på sig.
– Vi får fler positiva recensioner på Trust Pilot och mer positiv feedback från kunderna. Det är för tidigt att se en effekt när det gäller konverteringen, men nöjda kunder bådar gott för framtida försäljning, säger Tomas Schødt.
Hotline-tjänsten sparar tid internt hos Euroskateshop, som får färre samtal med frågor som ”Var är mitt paket?”. Den större valfriheten kring utlämningsställen har också resulterat i färre onödiga returer.
Nu hoppas Euroskateshop att PostNord ska utvidga leveransområdet även till södra Europa där säsongen sträcker sig året runt.
– Vi är så nöjda att om PostNord tar tjänsten till Italien så följer vi efter. Så viktigt är det med en leverans som är snabb, säker och framförallt känns lokal.

Euroskateshop

Grundat: 2009 i Köpenhamn. Går under namnet KiteDanmark i hemlandet.

Marknad: 13 europeiska länder.

Anställda: Cirka 30.

Verksamhet: Säljer extremsportprodukter.

PostNords tjänster

MyPack Collect Europe, som i dag finns i tio länder, samt fraktväljaren Delivery Checkout Citat ”Fler positiva recensioner på Trust Pilot och färre samtal till vår kundtjänst.”

Customer service