Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Burger Kings marknadschef Daniel Schröder. Foto: Nils Löfholm.
Kundberättelse

Rabattkuponger i postlådan ger effekt direkt

Burger King ville nå ut brett till en rimlig kostnad och med stor effekt. Lösningen blev Uppslaget som lockar rabattsugna gäster till kedjans restauranger.

Utmaning

  • Nå ut brett och i hela Sverige.
  • Hitta en kostnadseffektiv lösning.
  • Öka medvetenheten om varumärket.

Burger King är en av de stora hamburgerkedjorna i Sverige, med strax under 140 restauranger och mer än 30 miljoner sålda hamburgare per år. Samtidigt är konkurrensen hård när det kommer till snabbmatsgenren. Det gäller att synas och höras och ständigt komma med nya, förmånliga erbjudanden.
– Vi är trea av de största spelarna och måste därför göra allt lite bättre. Vi måste våga mer och vara effektivare än våra konkurrenter. Med en mindre budget måste vi också vara noga med vilka mediekanaler vi väljer och se till att de verkligen ger effekt, säger Daniel Schröder,  marknadschef i Sverige och Danmark.

”En perfekt kanal för de som vill nå en bred publik till låg kostnad.”

Marknadsteamet på Burger King delar upp sina mediekanaler i varumärkesbyggande och trafikdrivande. I mediemixen finns allt från tv, radio och digitala kanaler till företagets egen app där kunderna kan ta del av erbjudanden. Den stora utmaningen är att nå ut rikstäckande och till alla typer av målgrupper.

Lösning

  • Kuponger med förmånliga erbjudanden.
  • Återkommande annonsering.
  • Spridning över hela landet. 

Coronaåret 2020 har varit tufft för reklambranschen. Vissa månader har medieinvesteringarna varit de lägsta sedan mätningarna började och totalt har investeringarna minskat med över 20 procent. En kanal som går mot strömmen är PostNords Uppslaget som når 2,5 miljoner svenska hushåll.
Första gången Daniel Schröder kom i kontakt med Uppslaget var han dock inte övertygad. Han var ny på Burger King och såg direktreklam i postlådan som en omodern kanal. Den uppfattningen har han reviderat sedan dess.
– Uppslaget är en perfekt kanal för varumärken som vill nå en bred publik till en låg kostnad. För oss som har hela Sveriges befolkning som målgrupp är det ett fantastiskt sätt att driva trafik till våra restauranger.
– En annan fördel är att vi når målgrupper som inte är aktiva i sociala medier, säger Daniel Schröder.

Effekt

  • Ökad försäljning redan samma dag.
  • Merförsäljning vid sidan av kupongerna.
  • Nedladdning av företagets egen app.

Direkt efter ett utskick kan Burger King se effekt på försäljningen. Marknadsteamet analyserar hur många kuponger som lösts in och vilka varor de har lösts in tillsammans med.
– Vi anpassar hela tiden våra erbjudanden. Hur bra ska de vara för att driva trafik till restaurangerna och vilka erbjudanden driver merförsäljning? Den som köper nio nuggets för 15 kronor får en bra rabatt, men många är hungrigare än så och vill ha en hamburgare också. Det ger ett större snittkvitto, säger Daniel Schröder.
I Uppslaget finns även information om Burger Kings app och en av bonuseffekterna är att nedladdningarna ökar i samband med varje utskick.
– Uppslaget är en traditionell kanal, men det är ingen tvekan om att den fungerar. Och när den används rätt kan den ge väldigt stor effekt till en låg kostnad, konstaterar Daniel Schröder.

Fakta

Burger King Sverige

Allmänt: Franchisekedja som startade i USA och kom till Sverige 1976 när den första restaurangen öppnade i Malmö. I dag finns 140 restauranger i Sverige.

Försäljning: 30 miljoner hamburgare per år var av 4 miljoner är företagets storsäljare Whopper-burgaren.

Anställda: Cirka 4 000.

PostNords tjänster

Reklambladet Uppslaget.

Customer service