Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.
Kundberättelse

Pålitlig och klimatsmart leverans av katalogen

Biltema skickar ut miljontals kataloger och reklamblad till de svenska postlådorna varje år. Det ställer hårda krav på logistiken, klimatsmartheten och den visade effekten. Krav som uppfylls i samarbete med PostNord, enligt Biltemas marknadschef Johan Gerdevåg.

Utmaning med att skicka ut kataloger eller reklam

  • Nå alla relevanta målgrupper
  • Nå potentiellt nya kunder
  • Minsta möjliga miljöpåverkan

En katalog på 700 sidor som skickas ut i hela landet två gånger per år i 6,5 miljoner exemplar, kräver sin logistik. Lägg till 50 miljoner reklamblad, utspridda över året. Biltema är stolta över sina trycksaker och är ett av få företag som fortfarande håller fast vid dem.
– Så länge kunderna vill ha katalogen eller ett reklamblad kommer vi fortsätta behöva en leverantör som kan leverera hela vägen, även stora volymer, säger Johan Gerdevåg, marknadschef på Biltema.
Den största utmaningen är att klara av logistiken med en så stor mängd som ska levereras runtom i hela Sverige. Varje katalog väger dessutom 600 gram.
– Vi har alltid miljöaspekten i åtanke och med hänsyn till den får det inte heller ske onödiga transporter, säger Johan.
Det är också en utmaning att lyckas kommunicera till alla relevanta målgrupper.

Logistiska lösningar när du vill göra många utskick

  • ODR och ADR med effektmätningar
  • Pålitligt kundteam
  • Klimatsmarta leveranser

Med PostNords ODR-tjänst når Biltema alla hushåll i utvalda områden – som vill ta emot reklam. ADR-tjänsten är riktad mot specifika grupper och eftersom den är adresserad nås alla önskade målgrupper. Kombinationen av dessa tjänster möjliggör bredd och djup
i målgrupperna.
– Direktreklam är viktigt för oss för att nå familjer. Den äldre målgruppen gillar ODR, men för att nå den yngre målgruppen, som oftast angett ”nej tack” till reklam, fungerar ADR fantastiskt bra, säger Johan.
PostNord hjälper till med selekteringen av målgrupper, mätning av resultat och förbättringsförslag.
– Vi kan geografiskt selektera. Då utgår vi från varuhusen och når relevant område och målgrupp, vilket kan vara de som äger bil, är friluftsintresserade eller fritidshusägare, säger Johan.
Sist men inte minst har PostNord tydliga klimatmål och jobbar med hållbar logistik.

Effekten av fysiska reklamblad eller kataloger

  • Når önskad målgrupp
  • Får nya kunder
  • Ger spring i butikerna

Det märks när katalogen eller ett reklamblad hamnat i målgruppernas postlådor.
– Vi får spring till butikerna direkt och vi märker att det är räckvidden som är det avgörande. Att under samma paraply komplettera ODR med ADR, som är så pass hårt styrt mot de målgrupper vi vill nå, ger en heltäckande effekt. Vi har också jobbat med ett bra team, en trygg kontaktpunkt som känner vårt bolag, säger Johan.
Biltema värdesätter flera saker med PostNords distribution.
– Vi vet att den är säker och pålitlig, att vi får det vi blir lovade. PostNord klarar av hanteringen av alla katalogerna – väldigt få gör det. Brevbärarna ska också orka bära ut allt. Vi vet att med PostNord får de en vecka på sig, vilket är hanterbart för dem. Sist men inte minst gör optimerade och effektiviserade transporter att vi kan leverera till alla målgrupper så klimatsmart som möjligt, säger Johan.

Fakta Biltema

  • Allmänt: PostNords reklamtjänster innefattar adresserad och oadresserad direktreklam, analyser, effektmätningar samt tryck och adressköp, vilket är en viktig del av Biltemas kundkommunikation med katalog och reklamblad.
  • Marknad: Stor volym i hela Sverige.

PostNords tjänster

ADR, ODR, effektmätningar, analyser och adresser.