Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En kvinna står i ett kök och öppnar ett hemlevererat paket.
Artiklar/Hemleveranser

Rekordsiffror när vi vill ha leveransen hem

När svenskarna tvingas stanna hemma är varor till dörren ett efterfrågat alternativ och PostNord vittnar om rekordsiffror för hemleveranser.

En färsk rapport från PostNord om e-handel i coronatider visar att svenskarna nu vill få sina e-handlade varor till dörren. E-handeln har visserligen minskat under spridningen av covid-19, men hemleveranser har de senaste veckorna ökat med mellan 35 och 50 procent. Även varor som lämnas utanför dörren utan kvittens är mer efterfrågat än tidigare.
– Vi ser en tydlig effekt av att svenskarna fått order om att hålla sig inne och undvika sociala kontakter. Att vi då kan leverera varor till hemmet och underlätta i vardagen känns väldigt bra. Att många dessutom uppger att de är nöjda med leveranserna gör mig extra glad, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige. 

Mer fritid i hemmet

Enligt undersökningen, där runt 3 000 svenskar svarat på frågor om hur de upplever coronasmittan, undviker 52 procent av svenskarna att gå in i butiker med många människor. 48 procent uppger att de hellre gör sina inköp från butiker i närområdet.  Fyra av tio jobbar hemifrån och hela 80 procent tillbringar mer fritid i hemmet.

Peter Hesslin, chef för logistik och e-handel, PostNord.


Man kan också se stora skillnader i vad vi e-handlar – mindre av kläder, möbler och hemelektronik, och mer av dagligvaror och apoteksvaror. PostNord levererar just nu upp till 650 000 paket varje dag. Det kan jämföras med 450 000 paket under samma period 2019.
– Det är rekordsiffror, men som organisation är vi vana vid att växla upp när volymerna ökar snabbt. Vi klarar det här, även om också PostNord drabbats av högre sjukfrånvaro än normalt, säger Peter Hesslin.

Så här går hemleveransen till

  • Försändelsen levereras utanför dörren.
  • Chauffören ringer på hos mottagaren för att påkalla uppmärksamhet och lämnar sedan platsen direkt för att undvika kontakt.*
  • Ett sms skickas till mottagaren när leveransen har skett.

*Vid leverans på annan av mottagaren angiven plats, t.ex. garage eller carport kommer chauffören lämna platsen efter leverans utan att ringa på dörren.

Fakta

  • 52 % av svenskarna undviker att gå i butiker med många människor. Bland de äldre är siffran 81 %.
  • 4 av 10 jobbar hemifrån och 80 % tillbringar mer fritid hemma.
  • 6 av 10 har ställt in en resa.
  • 66 % har e-handlat de senaste 30 dagarna, vilket kan jämföras med 70 % i genomsnitt per månad under 2019.
Källa: E-barometern Q1 – delrapport
Customer service