Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Gratis hemleveranser kan bli dyrt på sikt. Foto: Peter Phillips.
Artiklar/Hemleveranser

Inga hemleveranser är gratis

Företag börjar erbjuda fri hemleverans i spåren av coronakrisen. Men det kan få förödande konsekvenser, menar Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Gratis hemleverans är en åtgärd som känns naturlig i dessa tider, men allting har ett pris och det kan vara svårt att tänka långsiktigt i en kris.
Vad händer när konsumenterna vänjer sig vid gratis hemleverans? Vi har sett problematiken i mediebranschen och människors vana med att nyheter på internet ska vara gratis.

Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord, tror att gratis hemleverans kan få konsekvenser.

– Konsumenterna är inte medvetna om hemleveransens värde, hur bekvämt det är och arbetet som ligger bakom. Ingenting är gratis. Det kan leda till att kvaliteten på leveranserna blir sämre. Om handlaren inte har råd att betala transportföretaget vad en hemleverans kostar, så blir både kvalitet och hållbarhet lidande. Man får vad man betalar för, säger han.

Räkna på kostnaden

Hans råd till företagen är att räkna ordentligt på vad gratis hemleverans egentligen kostar. Kalkylen måste gå ihop för både handlaren och logistikbolaget och då måste kostnaden för frakt räknas in någonstans. Om gratis blir standard kan transportföretagen få svårt att ha råd att utveckla tjänster som gynnar alla parter.

– Man får det konsumentbeteende man förtjänar. Fundera på vad ditt företag erbjuder för mervärden till kunderna, för långsiktigt kan inte fri hemleverans vara den enda anledningen till att konsumenterna handlar från er. Vad är ni stolta över? Vad uppskattar era kunder mest?

– Sätt ett minimiorderbelopp för fri hemleverans i stället, och förklara att det är viktigt för kvalitet och hållbarhet. Konsumenterna är beredda att betala för det. I alla fall än så länge.

Customer service