Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Brevbärare hemlevererar ett paket.
Artiklar/Framtidens post

Varubrev och hemleveranser påverkas inte av ny leveransmodell

I vår nya leveransmodell delas brev, reklam och tidningar ut varannan dag, medan varubrev och hemleveranser inte påverkas alls. Här listar vi vilka tjänster som förändras av varannandagsutdelningen.

Sedan millennieskiftet har antalet skickade brev minskat med hälften, samtidigt som e-handeln har ökat med flera hundra procent. Därför behöver brevtjänsten förändras. Just nu testar vi varannandagsutdelning. Det fungerar så att vanliga brev delas ut varannan vardag, i stället för varje vardag. Målet är att skapa en mer hållbar brevtjänst, och samtidigt frigöra resurser till e-handel och paket som ökar.

Den nya leveransmodellen påverkar med andra ord inte alla våra tjänster. Paket som i dag levereras till postlåda eller till ombud kommer att delas ut varje dag som tidigare. Det gäller också post till postboxar och expressförsändelser. Hemleveranser kommer också precis som tidigare.

Om allt fungerar som det ska kommer utrullningen av den nya leveransmodellen att ske succesivt med start i början av 2021. Målet är att ha infört modellen i hela landet inom några år.

Tjänster och service med fortsatt dagliga leveranser

  • Pakettjänster, varubrev och expressbrev som levereras direkt till mottagaren
  • Rek och pakettjänster som levereras till ombud och företagscenter.
  • Tjänster som levereras till boxpostnummer och storkundspostnummer.
  • Tjänster som levereras med utkörning-/hämtningsavtal.

Tjänster som delas ut dag 1 alternativt dag 2

  • Frimärkt, Förpackningar med porto och Riktiga Vykort
  • 1:a-klasstjänster enstaka och sändningar (Franko, Porto betalt, Svarspost)
  • Posttidning A
  • Postdistribuerad dagstidning
  • Import 1:a-klass (EMS, Express)

Tjänster som delas ut inom 4 dagar

  • Ekonomibrev sändningar
  • Posttidning B
  • ADR
  • Import ekonomi
Customer service