Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
PostNord är ett företag väl rustat för stora omställningar.  Foto: Pavel Koubek.
Framtidens post, 20 mars 2020

Så rustar PostNord för oväntade händelser

Leveranser av varor och utdelning av post är avgörande i tider av kris. Därför har PostNord ett omfattande krishanteringsarbete som tar vid om det oväntade händer.

Med vårt samhällsuppdrag att dela ut post och paket i hela Sverige är vi en av nyckelspelarna för att vardagen ska fungera. Det kan handla om leveranser av medicin till apotek, hemleveranser av mat eller viktig information till medborgarna.
Med vår nästan 400-åriga historia är företaget väl rustat för omställning. Enligt säkerhetschefen Alexis Larsson har PostNord i Sverige en god beredskap när oförutsedda händelser sker.
– Vi har genomlyst verksamheten i detalj och identifierat alla kritiska punkter som är nödvändiga för att arbetet ska flyta på.

Små incidenter

I en verksamhet med 18 000 anställda, knappt en halv miljon paket och sju miljoner brev per dygn, som rör sig mellan avsändare och mottagare, är det så klart att det sker incidenter. PostNord påverkas av saker som oväder, olyckor och elavbrott.
– Vi hade till exempel en brand i en brevterminal. När något sådant händer handlar det ofta om att flytta volymer och ibland personal till en annan terminal, säger Alexis Larsson.

Utvald kriskommitté

Små incidenter sker varje dag, medan stora kriser uppstår ytterst sällan. Om det händer tar en särskild grupp vid – PostNords krisledningsorganisation. Den består av flera kriskommittéer med särskilt utvald och utbildad personal, och opererar på både central och regional nivå.
– De har i uppgift att inhämta information, ta fram åtgärder, ta beslut och kommunicera det vidare. De är tränade att hantera alla typer av kriser, som olyckor, stora bränder eller massbortfall av personal.

I stabsläge

Coronasmittan i Sverige är ett exempel på en möjlig kris. PostNord har ännu inte anbefallt krisläge, men alla kriskommittéer är aktiverade.
– Man kan säga att vi gått upp i stabsläge. Det svåraste för oss just nu är sjuk personal och medarbetare som måste ta hand om barn vars skolor har stängt.

Krishantering i fem steg

  1. Aktivera hellre krisledningsorganisationen för tidigt än för sent.
  2. Säkerställ att du har en bra lägesbild baserad på fakta.
  3. Identifiera risker, bedöm konsekvenser.
  4. Åtgärda och följ upp.
  5. Kommunicera! Med kunder, medarbetare och allmänhet.
Customer service