Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Brevbärare på cykel som delar ut post på en gata med radhus.
Artiklar/Framtidens post

Hur våra tjänster förändras i en ny leveransmodell

I den nya leveransmodellen kommer vanliga brev, reklam och tidningar att delas ut varannan dag medan till exempel Varubrev och MyPack till hemadresser, företag och ombud delas ut varje dag. Nedan ser du hur vår service och de olika tjänsterna kommer att förändras på övergripande nivå.

Utrullning av ny leveransmodell kommer att ske successivt och första utrullningsfasen planeras starta i början av 2021. För att säkra kvaliteten i utrullningen kommer vi att testa den nya modellen i ett mindre område i region Malmö med start i höst. Där ny modell ännu inte är implementerad delas försändelser ut dagligen.

Frågor och svar

Varför planerar PostNord att ändra till en ny leveransmodell med varannandagsutdelning?

Brevvolymerna sjunker och antalet paket ökar. Sedan millennieskiftet har antalet skickade brev minskat med ungefär hälften. För att fortsätta vara lönsamma och säkra en hållbar och effektiv postservice behöver vi anpassa verksamheten efter det. Förändringen är både ett svar på en utveckling som redan är här och ett sätt att säkra framtiden med en hållbar, lönsam och effektiv postservice i hela Sverige. Läs mer om varannandagsutdelning.

Hur påverkas tjänsterna i den nya leveransmodellen?

I den nya leveransmodellen kommer vanliga brev, reklam och tidningar att delas ut varannan dag medan till exempel Varubrev och MyPack till hemadresser, företag och ombud delas ut varje dag.

När startar utrullningen av den nya leveransmodellen?

Förutsatt att piloten genomförs med god kvalitet är planen att fortsätta utrullningen av ny leveransmodell i region Malmö 1 februari. Planen är sedan att fortsätta utrullningen i region Göteborg, Stockholmsregionerna och vara klara i hela landet under 2022. Tidplanen kan komma att ändras om vi inte är nöjda med de utvärderingar som görs löpande.

Hur testas den nya leveransmodellen?

En ny modell för utdelning är en stor förändring, och varje sådan börjar med mindre steg. Därför börjar PostNord med en mindre pilot i delar av Lund och Kävlinge. Den startar den 28 september och omfattar cirka 38 000 hushåll.

Tjänster och service med fortsatt dagliga leveranser.

  • Pakettjänster, Varubrev och Expressbrev som levereras direkt till mottagaren
  • Tjänster, t ex Rek och pakettjänster som levereras till ombud och Företagscenter
  • Tjänster som levereras till boxpostnummer och storkundspostnummer
  • Tjänster som levereras med utkörning/hämtningsavtal

Ni som företagskunder och myndigheter fortsätter därmed att få post dagligen om ni har eller tecknar:

  • Postbox eller storkundspostnummer
  • Utkörnings- och hämtningsavtal

Läs mer om tjänsterna och hur ni tecknar avtal.

Tjänster som förändras vid ny leveransmodell

Tjänster som kommer att delas ut dag 1 alternativt dag 2

  • Frimärkt, Förpackningar med porto och Riktiga Vykort
  • 1:a-klasstjänster enstaka och sändningar (Franko, Porto betalt, Svarspost)
  • Posttidning A
  • Postdistribuerad dagstidning
  • Import 1:a-klass (EMS, Express)

Tjänster som delas ut inom 4 vardagar

  • Ekonomibrev sändningar
  • Posttidning B
  • ADR
  • Import ekonomi

Utdelning av oadresserade försändelser fördelas på 2 dagar

ODR Standard:

  • Utdelning sker mån/tis och ons/tor (i områden där ny leveransmodell implementerats)
  • Utdelning sker mån och ons (i områden där ny leveransmodell ännu ej implementerats)

Gratistidningar/ODR Exklusiv:

  • Utdelning sker tis/ons och tor/fre (i områden där ny leveransmodell implementerats)
  • Utdelning sker tis och tor (i områden där ny leveransmodell ännu ej implementerats)

De nya tjänstevillkoren för 2021 finns nu uppdaterade och de innehåller information om leveranstider. Tjänstevillkor för avtalskunder.

Pilot

En ny modell för utdelning är en stor förändring, och varje sådan börjar med mindre steg. Därför börjar PostNord med en mindre pilot i delar av Lund och Kävlinge. Den startar den 28 september och omfattar cirka 38 000 hushåll. Piloten utvärderas löpande och när kvalitet, service och arbetsmiljö är säkerställda fortsätter utrullningen av varannandagsutdelning.

Postnummer som berörs av pilotområdet: Alla postnummer som börjar på 225 XX, 226 XX, 227 XX, 244 XX, och 246 XX, samt 222 35, 222 36, 222 37, 222 40, 222 41 och 222 42.

Tjänster som påverkas under piloten och kommer att delas ut varannan dag

1:a-klasstjänster – levereras dag 1 alternativt dag 2

  • Frimärkt och förpackningar med porto
  • 1:a-klassbrev
  • Svarspost
  • Posttidning A
  • Import 1:a-klass
  • Import Express
  • Tjänster med fysisk avisering
  • Blindskrift

Ekonomibrevstjänster – levereras inom 4 vardagar

  • Ekonomibrev sändning
  • ADR
  • Posttidning B
  • Import Ekonomi
  • China post Rek

Tjänster som inte påverkas under piloten

  • ODR Standard
  • ODR Exklusiv
  • Gratistidningar
  • Postdistribuerad dagstidning
  • Reklamerad dagstidning
  • Expressbrev

Dessa tjänster delas ut dagligen enligt dagens leveransvillkor och delas ut i separat slinga.

Utkörning och hämtningsuppdrag med fasta tider kommer inte att påverkas. Uppdrag utan fast tid kan komma att utföras på annan tid men inom angivet tidsfönster.

Tjänster och service med fortsatt dagliga leveranser som tex Varubrev och leverans till boxar påverkas givetvis inte av piloten.

Utrullningsplan

Förutsatt att piloten genomförs med god kvalitet är planen att fortsätta utrullningen av ny leveransmodell i region Malmö 1 februari. Planen är sedan att fortsätta utrullningen i region Göteborg, Stockholmsregionerna och vara klara i hela landet under 2022.

Beslut om fortsatt utrullning i Malmöområdet tas i mitten av december månad och kommuniceras på denna sida, via digitala nyhets- och kundbrev och genom våra säljare.

Vi vill påminna om att flertalet av våra tjänster får nya villkor fr.o.m. 1 januari och att villkoren kommer att vara anpassade för både områden där varannandagsutdelning är utrullat och områden där vi fortsatt har daglig utdelning.

Det är viktigt att vi kan garantera en god kvalitet för mottagarna och en bra arbetsmiljö för medarbetarna under hela förändringen. Tidplanen kan komma att ändras om vi inte är nöjda med de utvärderingar som görs löpande. Informationen på den här sidan uppdateras om det sker förändringar.

Tabell och karta som visar utrullningsplan.

Vill du veta mer om hur PostNords tjänster kommer att förändras med en ny leveransmodell?

I november höll vi vid två tillfällen ett webbinarium om detta. Självklart filmade vi!
Customer service