Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/Framtidens post

Så funkar brev- och paketleveranser

Vad händer med ditt brev och paket hos PostNord innan det levereras till din dörr? Följ med in bakom kulisserna i brev- och paketverkstaden.

Robotar och människor ser till att brevet kommer fram

Video

I dag skickas cirka 7 miljoner brev i Sverige varje dag. De flesta når fram efter bara ett dygn. Men innan dess färdas breven många mil och sorteras flera gånger. Så här går det till – steg för steg.

  1. Du postar brevet
    Efter att du har stoppat ditt brev i den gula lådan, töms den i regel samma dag. Tömningstiden för din närmsta låda ser du på brevlådan eller genom att söka här. Brevbäraren kör posten till en omlastningsplats där skåpbilar sammanstrålar för att lasta om all post i större lastbilar. Därifrån körs posten till en av landets nio brevterminaler.

  2. Brevet sorteras på en terminal
    Alla brev ordnas i en maskin som sorterar breven tio gånger snabbare än en människa. Maskinen läser av all information på kuvertet och stämplar det med en kod. Koden är brevets id-handling och visar vilken destination det ska till. Brevet sorteras efter vart det ska – ska det till exempel till Alingsås, sorteras det till terminalen i Göteborg.

  3. Brevet färdas genom landet
    För att transportera breven till nästa terminal används tåg. De sorterade breven läggs i lådor som staplas på vagnar och därefter lastas på tåget. 

  4. Brevet sorteras på nytt
    När breven har kommit fram till nästa terminal sorteras det på nytt i maskin. Till skillnad från förra terminalen, där alla brev sorterades i nio olika riktningar, sorteras breven nu i upp till 5 000 olika riktningar. Dessa riktningar motsvarar större kunder, brevbärare eller brevbärarkontor.

  5. Brevet delas ut
    När breven når brevbärarkontoret är en del redan sorterade i gångordning medan vissa måste sorteras för hand på kontoret. När det är klart lastar brevbäraren breven på en cykel, flakmoped eller bil. Därefter åker brevbäraren ut på sin tur och levererar posten till din postlåda.

Roboten som sorterar 20 000 paket i timmen

Video

Du klickar hem ett par nya skor eller en dator och redan dagen efter, eller ibland bara några dagar senare packar du upp ditt paket. Men vad händer däremellan? Så här går det till innan din e-handlade vara når dig.

  1. Paketet hämtas upp
    Paketet hämtas av en av våra chaufförer hos företaget du beställde varan ifrån. Därifrån körs det till en omlastningsplats där skåpbilar sammanstrålar för att lasta om alla paket i större lastbilar. Sedan körs de vidare till en av landets sju paketterminaler.

  2. Paketet sorteras på en terminal
    På terminalen lastas alla paket upp på en stor maskin, adresskorten läses av och paketen sorteras efter vart de ska – om ett paket exempelvis ska till Ystad sorteras det till terminalen i Malmö. Maskinerna sorterar upp emot 20 000 paket i timmen. Detta steg tar 5–10 minuter, därefter lastas paketen för att transporteras till nästa terminal.

  3. Paketet färdas genom landet
    För att transportera paketen till nästa terminal används lastbilar. För att spara på både miljö och pengar lastas bilarna med så lite luft som möjligt. Paketen staplas med de största och tyngsta paketen i botten.

  4. Paketet sorteras på nytt
    När paketet har levererats till nästa terminal sorteras det på nytt i maskin. Till skillnad från förra terminalen, där alla paket sorterades i tio olika riktningar, sorteras paketen nu i upp till 700 riktningar. Dessa motsvarar antingen ett ombud, en skåpbil som ska till ett område där paketen ska levereras direkt till dörren, eller en större mottagare.

  5. Paketet delas ut
    Föraren lastar sin bil med de sorterade paketen och kör dessa till ett ombud alternativt levererar paketen direkt hem till din dörr.

 

Till fler artiklar
Till fler artiklar