Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Artiklar/E-handel

Webrooming och showrooming allt vanligare

Kräsna konsumenter ställer krav på köpresan och gör mer research än tidigare, men vad innebär det egentligen för butiksägare och e-handelsföretag?

I samband med att e-handeln blivit en självklar del av vår vardag kan man också se hur köpbeteendet förändrats. I dag är konsumenterna välinformerade och gör mer research innan de slår till på ett köp, vilket skapar utmaningar för både fysiska och digitala butiker. Två fenomen som vuxit fram de senaste åren är webrooming och showrooming. Men vad är det egentligen?

Webrooming

Konsumenten surfar runt på nätet och gör sin produktresearch där, men köper sedan varan i en fysisk butik. Enligt PostNords E-barometern Årsrapport 2019 (pdf) är fenomenet vanligare hos män (52 %) och det är särskilt vanligt vid köp av hemelektronik och dyrare varor som kräver lite övervägande. För butikerna är det därför viktigt att ha mobilanpassade webbplatser och kanske en app där produkterna syns bra.

Showrooming

Konsumenten strosar omkring på stan och tittar på varor i butik och köper dem sedan på nätet. I PostNords rapport kan man se en liten ökning jämfört med 2018 (från 9 % till 10 %), vilket kan bero på att butikerna blivit bättre på att inspirera. Beteendet är vanligt inom möbler och heminredning och har också lett till att flera renodlade e-handlare skapat butiksnärvaro för att möjliggöra showrooming, till exempel Adlibris och amerikanska Amazon.

Customer service