Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Världens bästa kö är virtuell

Kenneth Verlage är affärsutvecklings chef på PostNord och är med och utvecklar nya, digitala lösningar för både kunder och mottagare, till exempel PostNords prisade e-handelsapp.
Kenneth Verlage är affärsutvecklings chef på PostNord och är med och utvecklar nya, digitala lösningar för både kunder och mottagare, till exempel PostNords prisade e-handelsapp.

PostNord stängde in sina bästa utvecklare i två dygn för ett hackathon.
De kom ut med en digital kö.

PostNord, hackathon och digitala köer är inte ord vi vanligtvis kopplar samman i våra huvuden. Men så är det inte heller 1999 längre. Världen förändras snabbt, och företag måste förändras med den.
PostNords arbete med olika appar är ett sätt att ta till sig den nya tiden och skapa sätt som förenklar för kunderna. Att helt enkelt skapa tjänster för kundernas skull.

– Historiskt sett kunde vi lägga ut våra processer på konsumenten och säga ”så här är det, så här fungerar det” och låta dem hämta paket på konstiga ställen vid konstiga tider. Det går ju inte i dag. Nu hänger vi upp alla våra produkter kring något vi kallar konsumentdriven logistik, säger Saman Hadiani, Head of Business Development Solutions på PostNord.

– Nu när tiderna förändras sker allt på kundernas premisser. Många av apparna PostNord bygger i dag har de byggt för sin egen personal och för ombud. Men flaggskeppet är privatappen, som vem som helst kan ladda ner och följa sina paket med.

Läs mer och ladda ned PostNords app.

– Den utvecklas också hela tiden, det kommer att komma mer ”flextjänster” som till exempel att man legitimera sig redan innan man hämtar ut paketet. Vår strävan är att allt ska bli enklare och enklare, säger Saman Hadiani.

Efter att ha utvecklat dessa appar för både privatkunder och ombud så var det dags för nästa steg. Saman Hadiani berättar:

– När vi hade de här två apparna på plats så började vi fundera: Om vi nu har en sofistikerad och snygg lösning på ombudssidan och en sofistikerad lösning för konsumenten i mobilen så kan vi ju koppla ihop dem och låta dem ”prata” med varandra.

Lösningen kom i ett hackathon. Ett gäng utvecklare samlades i två dagar i ett rum och spånade idéer. Flera av lösningarna kommer förverkligas, den första är den digitala kön.

– Visst kan man hämta paket för paketets skull, men vi tror framför allt att man passar på att hämta paketet medan man handlar mjölk. Kan man minska kötiden, och göra det enkelt blir upplevelsen så pass mycket bättre.

– Man får helt enkelt ställa sig i den digitala kön när man till exempel kommer till ICA Maxi, handla det man behöver och så står paketet och väntar på en när man handlat klart.

Kenneth Verlage är affärsutvecklingschef på PostNord och pappa till det nya sättet att jobba. Han startade initiativet Logistics Labs – som ett sätt att lösa problem snabbare, i små grupper, tillsammans med kunderna.

Här skapas framtidens logistiklösningar.

– Alla pratar om innovation. Men det bästa tricket för att skapa innovation är att faktiskt göra saker. Det räcker med små saker, bara man kommer igång, säger han.
– Logistics Labs blev extremt lyckat direkt, idéerna började bubbla så mycket att vi fick bromsa hela konceptet.

I dag är modellen förebild för hela PostNords affärsutvecklingssystem. När en ny lösning eller idé ska testas tas snabbt en prototyp fram, så billigt som möjligt.
– Google kallar detta för pretotyping, där pret står för pretend. Man låtsas att lösningen finns för att testa hur den tas emot av kunderna, med så enkla lösningar som möjligt i bakänden.

Vad hittade ni mer på för lösningar under hackathonet?

– Vi tittar mycket på personalisering. Ditt närmaste ombud kanske inte är ditt ”preferred choice”. Du kanske har ett ombud nära jobbet som du går förbi dagligen, men det nära hemmet passerar du aldrig, säger Saman Hadiani.

– Sen vill vi också förenkla fler saker, som legitimeringen. Kan man göra det innan man kommer fram så vinner man mycket tid. Vi tänker även på miljöaspekten, att man kanske skulle kunna hämta paket åt eller hos sina grannar. Det finns många tankar och idéer kring detta.

När införs de digitala köerna?

– Vi har byggt en pilot och testat den i verkligheten. Efter årsskiftet kan den rulla ut. Det kommer bli jätteintressant att se hur den faller ut.

Fakta: Hur fungerar ett hackathon?

Ett hackathon är ett evenemang där programmerare träffas för att programmera och inspireras av varandras färdigheter i att skriva kod. Ett hackathon innebär för det mesta att deltagarna programmerar på vad de vill, hur de vill, under fria former. Ett hackathon varar vanligtvis i 24 timmar eller över en helg. Det finns även hackathons där man utvecklar, ändrar eller förbättrar fysiska artefakter. Ordet myntades 1999.

Källa: Wikipedia

Customer service