Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Två tjejer som shoppar i en butik.
Artiklar/E-handel

Unga kräver hållbarare e-handel

E-handelsföretag kan inte längre blunda för kraven på hållbarhet. De kommer särskilt från en ny generation konsumenter som är både medvetna och kritiska.

De brukar kallas Generation Z, ungdomar födda mellan 1995 och 2014. De är ständigt uppkopplade och uppvuxna med klimatkris och politisk oro i världen. Kända miljöaktivisten Greta Thunberg tillhör Gen Z, så det är kanske inte så förvånande att det är hennes generationskamrater som ropar högst när det kommer till hållbarhet inom e-handeln.

När konsumenterna listar vad webbutikerna borde arbeta mer med hamnade ”hållbarhet” på andra plats i PostNords undersökning E-barometern Årsrapport 2019 (pdf). Ett ordentligt kliv upp från femte platsen året innan. I åldersgruppen 18–29 år svarade 41 procent att hållbarhet är viktigt, jämfört med 16 procent i åldersgruppen 65–79 år.

Att erbjuda hållbara leveranser kan uppfattas som ineffektivt, men PostNords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder uppmanar ändå e-handelsföretagen att låta konsumenterna välja ett klimatsmart alternativ.

– Hela 80 procent av e-handelskonsumenterna uppger att de kan vänta upp till två dagar extra på en leverans som är skonsam mot miljön.

Packa smartare

2019 drog PostNord i gång Förpackningsresan mot bakgrunden att ett paket i snitt innehåller 30 procent onödig luft.
  1. Undersök vilka hållbara material som finns.
  2. Anpassa emballaget efter produktens storlek.
  3. Ställ krav på förpackningsleverantören.
  4. Engagera lagerpersonalen och lyft goda exempel.
  5. Skicka orderbekräftelse och retursedel elektroniskt.
Customer service