Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Fanny Oksanen och Elin Mandorf. Foto: Alfred Johansson.
Artiklar/E-handel

Större valfrihet kring frakten gav nöjdare kunder

När det var dags att ta e-handeln till nästa nivå tog Twist & Tango hjälp av PostNord. Resultatet blev bättre valmöjligheter, snabbare leveranser och nöjdare kunder.

När Twist & Tango drog igång sin e-handel 2010 var det som ett komplement till märkets fysiska butiker. I dag ser företaget e-handeln som en av sina största butiker, men med en annan typ av potential och utmaning. Konkurrensen är stenhård när det kommer till mode på nätet.

Eftersom Twist & Tango inte konkurrerar med pris utan framförallt med kvalitet såg de ett behov av att utveckla sina leveranser. Företaget hade identifierat ett stigande behov av valfrihet hos sina e-handelskunder, både när det gäller sätt att betala och fraktalternativ. Brist på information om leveransstatus skapade även onödigt jobb för företagets kundtjänst.

– Vi har en bred målgrupp. För oss har det handlat om att hitta lösningar för många olika behov och skapa den där sömlösa, smidiga upplevelsen som vi eftersträvar för kunderna. Målet har varit att skapa samma fina kundmöte som i den fysiska butiken, säger Twist & Tangos CFO Fanny Oksanen och fortsätter:

Lansering av ny e-handelsplattform

I samband med lanseringen av en ny e-handelsplattform 2018 fick Twist & Tango kontakt med PostNord vars tjänster öppnat nya dörrar för modemärket. Till exempel får de den valfrihet kunderna efterfrågar med hjälp av fraktväljaren PostNord Delivery Checkout.
– Den service som uppskattas mest av våra kunder är möjligheten att välja ett annat utlämningsställe. Det passar inte alla att hämta ut nära hemmet och då är det fantastiskt att kunden kan styra om sin leverans, säger Elin Mandorf, E-Commerce Store Manager.

Hållbarhet är viktigt för ett företag som jobbar mycket med återvunna material. Att Twist & Tango inom kort blir sitt eget paketombud med tjänsten PostNord Collect In-store är ännu ett steg i rätt riktning.
– E-handelspaketen kan köras i samma transport som våra varuleveranser. Mottagaren kan prova kläderna och göra en retur på plats. Och kan dessutom få personlig hjälp och inspiration av våra säljare. Ett bra hållbart alternativ, säger Fanny Oksanen.

De har numera även stenkoll på leveranser och returer genom PostNord Portal Business.

Satsningen gav positiv feedback

Och samarbetet har gett effekt. Snabbare paketleveranser har lett till positiv feedback från nöjda kunder. Både Fanny Oksanen och Elin Mandorf upplever att satsningen på ett personligt bemötande och inspirerande innehåll på sajten, i kombination med bättre valfrihet i leverans och returer, har stärkt företagets e-handelserbjudande.

Att kunna ta del av detaljerad statistik via PostNord Portal Business, till exempel hur många paket som ligger kvar hos ombud eller hur många returer som är på väg tillbaka, ser
de som ett fantastiskt redskap i vardagen.
– Plötsligt kan vi ligga steget före och hjälpa kunderna att följa sitt paket. De känner sig tryggare och det här sparar mycket tid hos oss internt. Inte minst på kundtjänst, säger Elin Mandorf.

Fakta

Twist & Tango
  • Allmänt: Modemärke känt för sin skandinaviska minimalism som mixas med färgglada mönster. Grundades 1995 i Göteborg.
  • Marknad: Sju fysiska butiker i Sverige. E-handeln har tre kanaler: Sverige, Danmark och EU. Säljs också hos 400 återförsäljare i 25 länder.
  • Anställda: 17 på huvudkontoret i Göteborg och 30 butiksanställda.

Hitta den pakettjänst som passar era behov

Customer service