Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Spaningar från Shoptalk 2018

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord

Shoptalk är en konferens om detaljhandel och e-handelsinnovationer, den hölls i Las Vegas, USA i mars i år. Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord, var där.

Konferensen behandlade ämnen såsom hur konsumenter shoppar, från ny teknik och affärsmodeller till de senaste trenderna inom konsumentbeteende, och förväntningar. Etablerade detaljhandelsbolag och varumärken, startups, teknikföretag och leverantörer fanns att hitta på scen.

Carin Blom rapporterar

Det var några intensiva dagar på Shoptalk, den relativt lilla konferensen i Las Vegas (8 000 deltagare är tydligen inget man pratar om där). Konferensen är nu över och jag tänkte försöka sortera och dela med mig av mina tankar. Förra året åkte jag därifrån i eufori så jag hade skyhöga förväntningar i år! Och även denna gång fick jag med mig massor hem. En del nytt, en del trender som förstärkts och många bra exempel som man kan lära av.

Teknik som möjliggörare och digitalt för att förstärka upplevelser

Ebay talade om förstärkt intelligens (augmented intelligence), där de alltså vill öka konsumenternas upplevelse med hjälp av data. Bland annat genom avsiktsbenämning (intent detection), visuellt sök (visual search), förstärkt verkligenhet (augmented reality) ochröststyrning (voice search). Ett exempel är att de hjälper de som vill sälja på Ebay att välja kartonger till sina varor genom augmented reality. Allt de gör och investerar i ska givetvis minska friktionen för att sälja eller handla på Ebay, underlätta för de som använder Ebay och skapa en positiv upplevelse. Även Houzz arbetar med augmented reality för att förstärka upplevelsen. De låter sina kunder få tillgång till miljoner produkter direkt i sina hem. De arbetar även med deep learning på sin webbplats för att kategorisera produkter. Houzz påpekade även, med sitt arbete med deep learning, att algoritmerna faktiskt inte behöver vara perfekta från början, utan så länge de är bättre än människor så är det bara att köra. Nike pratade om att tekniken är rätt när den hjälper eller servar kunderna. De kombinerar tekniken i deras communities (mer om det längre ner) – där de tar hjälp av artificiell intelligens, med att bland annat matcha dina löparskor med din löpstil, via exempelvis Nike +. De vet nämligen om du springer mycket på kvällen, om du springer mycket i stan och om du är en van löpare,  och rekommenderar dig skor utifrån det. 

Nike på retail-konferensen Shoptalk

Röststyrning och visuellt sök förändrar hur vi konsumerar

Att röststyrning kommer att förändra hur vi konsumerar framöver är bara att konstatera när man lyssnar på Google, Amazon och kunder som samarbetar med dem. Under en av Googles dragningar tryckte de på tre saker som man som retail-företag behöver tänka på redan i dag inom detta område. 

  1. Alltid närvarande (Ubiquitous). Mobiltelefonen, Google assistenter, smart watches o.s.v. kan vara med överallt. I bilen, på löprundan eller när vi lagar mat i köket. 
  2. Naturligt. Det är betydligt enklare att ställa en fråga rakt ut än att skriva den, dessutom går det snabbare för kunderna. 
  3. Mer än röst. Röst gäller framförallt för de varor vi kanske inte alltid behöver se – hjälp i köket, information om möten, färdrutter, inköpslistor o.s.v., men det kommer inte bara vara röst. Visual search växer också och blir allt enklare och förfinat. Visual search möjliggör shopping överallt, och gäller även för produkter vi inte vet namnet på eller om de ens finns. Det kommer att vara en kombination av voice och visual med andra ord, så att man inte tror att all shopping bara kommer att vara röst framöver.

Pinterest var inne på samma spår – vilka möjligheterna blir med visuellt sök och visuell upptäckt (visual discovery). Säg till exempel att du har sett ett par stövlar du vill ha i en tidning – du fotar/markerar och vill veta var du kan köpa dem. Då arbetar Pinterest med AI, eller snarare deep learning, och kan gräva i deras databaser efter motsvarande bilder för att ge produktrekommendationer. De försöker alltså göra den enorma datamängden förståelig vilket i sin tur ska förenkla sök för användaren.

Google på retail-konferensen Shoptalk

Empowering consumers

Glossier var för det första fantastisk på scen, men gav en hel del insikter i hur de jobbar kundcentrerat (customer centric). Många fastnar i ”the land of 15 tabs" (e.g en rad olika flikar för att jämföra, läsa recensioner, hitta återförsäljare eller liknande), men Glossiers sätt att jobba har gjort att kunderna hjälper varandra istället och får rekommendationer, hjälp och information av varandra, vilket förenklar researchfasen och sök. De arbetar med nätverk och att koppla ihop kunder som kan prata om deras produkter. De pratade en del om hur de skapar innehåll för att hjälpa kunderna att fatta de bästa besluten. För dem var det ett måste att bygga upp en community för att skapa engagemang och stärka köpupplevelsen. Poshmark, som är en social marknadsplats (social selling marketplace) för mode, tryckte också på hur viktigt det är att stärka konsumenterna, de har skapat en community där de kopplar ihop köpare och säljare med varandra. De har lyckats skapa ett fantastiskt engagemang från sina användare, som enligt dem, öppnar appen 7-9 gånger per dag. De försöker minska friktionen för konsumenterna och göra en mer personlig köpupplevelse, vilket de förstärkte med att säga att ”the future is about people not algorithms”.

Glossier på retail-konferensen Shoptalk

Andra trender från konferensen som jag återkommer om inom kort:

  • Våga investera
  • Partnerskap
  • Kultur/medarbetare
  • Transparens
  • AR/VR

/Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord

Customer service