Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artklar/E-handel

Seniorerna har upptäckt e-handeln på allvar

De köper apoteksvaror, böcker och mat – och betalar helst med faktura. Det handlar om seniorerna som blivit e-handelns hetaste konsumenter.

Coronapandemin satte inte bara fart på e-handeln överlag, utan också på landets seniorer som nu e-handlar som aldrig förr. I PostNords färska rapport E-barometern Q2 uppger 67 procent i åldrarna 65 till 79 år att de e-handlar under en genomsnittlig månad. Motsvarande siffra 2019 var 57 procent. Om man sätter ökningen i relation till de 1,5 miljoner personer som befinner sig i åldersspannet skulle det innebära att ungefär 160 000 äldre blivit nya e-handelskonsumenter under årets andra kvartal.

Vad köper då denna nytillkomna konsumentgrupp? Jo, framförallt nödvändiga produkter. Etta på listan är apoteksprodukter som lockat 41 procent av de äldre. Här ingår pandemirelaterade produkter som handsprit och munskydd, men också nödvändiga mediciner. Andraplatsen tar dagligvarorna. Hela 25 procent av de äldre respondenterna uppger att de e-handlat mat på nätet – vilket kan jämföras med 3 procent i fjol.

Äldre vill också ha varorna hem. 73 procent har under perioden betalat extra för hemleverans, vilket kan jämföras med 50 procent i åldersgruppen 18 till 29 år. Trots den nya viljan att handla digitalt vill många äldre fortfarande betala med faktura, 37 procent föredrar det. Samtidigt visar en konsumentundersökning från Swish att betalappen fick 25 000 nya, seniora användare i mars och april 2020. Enkelheten i att betala med Swish har med andra ord sannolikt bidragit till att underlätta övergången till e-handel för äldre.

Fakta

  • E-handeln växte med 49 procent under andra kvartalet 2020.
  • Bäst gick det för dagligvarubranschen som hade en tillväxt på 115 procent. Tvåa kom möbler och inredning med 71 procent och apoteksvaror med 69 procent.
  • Det skedde också ett skifte under kvartalet då skönhet och hälsa plötsligt gick om kläder och skor som populäraste produktkategorin.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs senaste rapporten
Läs senaste rapporten