Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Artiklar/E-handel

Så vill kunderna kommunicera med dig

Många företag satsar på personliga annonser i sociala medier, men hur effektiva är de egentligen? Inte särskilt, om man får tro konsumenterna.

Vi har alla varit där. Surfat omkring på Facebook och Instagram och fått upp en annons för en produkt vi beställde förra veckan. Eller fått förslag på prylar som får en att undra ”Hur tänkte de nu egentligen?”.

Ändå tror var femte e-handlare att deras kommunikation via sociala medier upplevs som personlig och relevant. Bara sex procent av konsumenterna håller med, enligt en undersökning från PostNord. Nästan hälften av de tillfrågade säger att annonsering i de egna medierna inte känns relevant för dem och en dryg tredjedel att annonserna slår helt fel eftersom de visar produkter de redan hunnit köpa.

De som känner sina kunder väl, eller vill förbättra sina chanser att nå fram, bör använda mejlutskick för att kommunicera. Det är den kanal som konsumenterna själva anser mest personlig för erbjudanden och kommunikation.

– Förmodligen handlar det om att det redan finns en relation mellan företaget och kunden, men också om att mejl är en mer traditionell kommunikationskanal, säger PostNords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.

Konsumenternas favoritkanaler

När PostNord ställde frågan ”Var anser du att du får den mest personliga/relevanta kommunikationen för just dig?” svarade konsumenterna:
  1. 48 % mejl
  2. 20 % företagets hemsida
  3. 6 % sociala medier
  4. 5 % brevlådan
  5. 5 % sms
  6. 1 % app
Källa: E-barometern Årsrapport 2019.
Customer service