PostNord levererar paket till en mottagares hem.
Artiklar/E-handel

Så förbättrar vi våra hemleveranser

Den rekordartade ökningen av hemleveranser har drivit en snabbare digital utveckling.

Coronapandemin har bidragit till ett ändrat konsumentbeteende som ställer stora krav på både e-handelsföretagen och leverantörer. Efterfrågan på hemleveranser har ökat explosionsartat. I dag har vi på PostNord 125 000 hemleveranser en vanlig vecka i februari, att jämföra med 45 000 samma period 2020.

Bekvämlighet, säkerhet och hållbarhet i fokus

Vi gör flera förbättringar av vår tjänst för hemleveranser – MyPack Home och målet är självfallet att fortsätta förbättra.

I många av Sveriges städer kan konsumenterna idag följa sina hemleveranser under kvällstid i realtid i appen och på trackingsidan på webben. På så sätt får de reda på hur många stopp som är kvar innan leveransen. Realtidstracking ger bättre visibilitet och minskar känslan av att vara låst som ibland upplevs när man sitter och väntar på sitt paket.

Returer är även det något som ökar ju mer e-handeln ökar, men samtidigt ökar kravet på hållbarhet. Idag skriver många e-handelsföretag ut returfrakthandlingar som bifogas till alla paketleveranser. Majoriteten av dessa slängs vilket är kostsamt och dåligt för miljön. Med vår nya tilläggstjänst kan returen ske utan att ni behöver skriva ut och skicka med en returfrakthandling med varje paket. Vi fixar istället allt gällande returen inklusive frakthandlingen. Allt ni behöver göra är att köpa tilläggstjänsten och allt mottagaren behöver göra är att boka upphämtningen av returen. Mottagaren kan redan idag skriva ut en retursedel hos ombud.

Fler förbättringar på tjänsten MyPack Home från 3 maj 2021

  • Fler aviseringar till kund — för att öka tryggheten vid hemleveransen kommer vi lägga till fler aviseringar gentemot mottagarna som standard.
  • Utökar realtidstracking till fler städer.

Förbättringar från 1 januari 2021

  • Realtidstracking — konsumenterna kan följa sina hemleveranser i realtid i appen och på trackingsidan på webben.
  • Identifiering med BankID vid hemleverans — mottagaren kan skicka koden till en familjemedlem som tar emot paketet. Dessutom ger identifiering med BankID en säkrare hemleverans, bedrägerier är något som har ökat när e-handeln har ökat, men med identifiering via BankID vid hemleverans begränsas den risken.
  • Utökad identifiering, till exempel vid hemleverans av medicin, där föraren skannar mottagarens legitimation och säkerställer att rätt person tagit emot varorna.
  • En ny prismodell som främjar hemleveranser till Sveriges stora städer.
  • Snabbare retur av varor som inte hämtats ut hos ombud, med sju dagars liggetid i stället för 14 dagar. Liggetiden kan förlängas av båda avsändare och mottagare vid behov.

MyPack Home – företagstjänst för avtalskunder

Med tjänsten MyPack Home levererar vi paket till mottagarens dörr.

Läs om fler fördelar med MyPack Home

Läs om priser och villkor