Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Med tjänsten MyPack Home levererar PostNord paket till mottagarens dörr.
Artiklar/E-handel

Så förbättrar vi våra hemleveranser

Den rekordartade ökningen av hemleveranser har tvingat branschen att agera. Den 1 januari lanserar PostNord flera förbättringar av sin tjänst för hemleveranser – MyPack Home.


Med coronapandemin har vi fått ett ändrat konsumentbeteende som ställer stora krav på både e-handlare och leverantörer. Efterfrågan på hemleveranser har ökat explosionsartat. I dag har PostNord 95 000 hemleveranser en vanlig vecka i oktober, att jämföra med 45 000 samma period 2019. Det är volymer högre än under Black Friday och peak.

Följ paketen i realtid

Den här utvecklingen har blivit en blåslampa under e-handelns aktörer som snabbt tvingats utöka leveransalternativ och annan service. PostNord agerar nu genom att genomföra ett antal förbättringar i sin tjänst som riktar sig direkt mot konsumenterna – MyPack Home:

  • Konsumenterna kan följa sina hemleveranser i realtid i appen och på trackingsidan på webben, och får en smalare tidsestimering (ETA) för leveransen.
  • Säkrare identifiering med BankID vid hemleverans, där mottagaren kan skicka koden till en familjemedlem som tar emot paketet.
  • Utökad identifiering, till exempel vid hemleverans av medicin, där föraren skannar mottagarens legitimation och säkerställer att rätt person tagit emot varorna.
  • En ny prismodell som främjar hemleveranser till Sveriges stora städer.
  • Snabbare retur av varor som inte hämtats ut hos ombud, med sju dagars liggetid i stället för 14 dagar. Liggetiden kan förlängas av båda avsändare och mottagare vid behov.

MyPack Home – företagstjänst för avtalskunder

Med tjänsten MyPack Home levererar vi paket till mottagarens dörr.
Customer service