Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Kräsna konsumenter ställer krav på flexibla tjänster

Nu kan handlare som säljer via nätet erbjuda paketutlämning och ta emot returer i sina butiker. Fördelarna är många – inte minst chansen att träffa sin e-handelskund öga mot öga.
– En annan uppsida är att e-handeln driver trafik in i butiken, säger Maria Åkfors på Lagerhaus.

Många e-handlare drömmer om att få träffa sina kunder. Ett sätt är att erbjuda leverans och utlämning i butik. Med hjälp av PostNords retail-app Collect In-store behöver butikerna inte bygga egna system för paketutlämning utan installerar i stället in ett systemstöd för hela processen.

– Utlämning via eget butiksnät är en vanlig företeelse i andra länder som till exempel England. Vi förutspådde att det sannolikt skulle komma till den nordiska marknaden och nu har vi en bra lösning, säger Johan Hellman, Head of Digital Services, PostNord.

Läs mer om Collect In-store.

Ett företag som testar lösningen är inredningskedjan Lagerhaus.
– På samma sätt som vi vill få våra vanliga kunder att även handla på nätet, vill vi få våra e-handelskunder att komma in i våra butiker. Vi tittade på olika lösningar för att göra detta smidigt och PostNords Collect In-store kändes som ett väldigt intressant alternativ att prova, säger Maria Åkfors, E-commerce manager på Lagerhaus.

Lagerhaus ser att en betydande del av e-handelskonsumenterna som hämtar ut sitt paket i butik även köper något vid sidan av, direkt från butiken. Lagerhaus har en låg prisbild på sina varor vilket främjar impulsköp i butik.

– Via e-handeln köper man dyrare och mer trendiga varor, gärna varor som det bloggas mycket om och som syns på nätet i övrigt. Man kan därför våga lite mer online genom att lyfta fram mer spetsiga produkter, i butik blir det mer impulsköp genom att man går förbi och alltid hittar något man behöver, eller inte behöver, säger Maria Åkfors.

Nästan sju av tio svenskar e-handlar minst en gång i månaden. Men hur handlar de egentligen? Läs om sex olika typer. 

Plussidan för kunderna är att de får en möjlighet att handla fraktfritt på nätet. Man får alla fördelar från e-handelskonceptet, som att handla i lugn och ro hemma i soffan, på bussen eller när man har tid. Sedan kan man hämta ut paketet på lunchen utan att behöva gå runt och plocka ihop varorna själv. Och om något blivit fel löses returen direkt på plats innan varorna ens kommit över tröskeln till hemmet.

– Att skapa kontroll i det digitala gränssnitt när man handlar på nätet är oerhört viktigt för oss. Som konsument vill man känna en trygghet när man handlar på nätet. Vi människor vill ha kontroll över vad vi gör. Allt som gör att vi inte är säkra på vad som händer när vi är ute på nätet gör att vi blir mindre benägna att köpa något, säger Johan Hellman.

PostNord utvecklar kontinuerligt funktionaliteten och Johan Hellman ser en ökning av användare framöver.

– Vi har ett antal butikskedjor som testar Collect In-store och intresset på marknaden är stort. Just nu tittar vi på hur våra två appar, retailappen och konsumentappen, ska kunna prata med, och dra nytta av, varandra.

Fakta: Smidigare leveranser

PostNord har tagit fram ett antal leveransalternativ som ska göra det smidigare och enklare, både för köpare och säljare på nätet.

  1. Kvällsleveranser som standard 
    Många tycker att det är krångligt att ta emot leveranser på dagtid. Därför har PostNord infört kvällsleveranser som standard utan tilläggsavgift i alla befolkningstäta områden i Sverige. Gäller cirka 75 procent av Sveriges hushåll.
     
  2. Lördagsleveranser till ombud
    Gör det möjligt för konsumenten att e-handla på fredagen och hämta ut paketet hos ett ombud redan på lördagen. Lördagsleveranser sker till en majoritet av paketombuden i Malmö, Göteborg och Stockholm och kommer successivt att erbjudas på fler platser i landet.

  3. Collect In-store
    Fysiska butiker med webbshop kan genom PostNords lösning erbjuda paketutlämning i butiken. Testas bland annat av inredningskedjan Lagerhaus.

  4. FlexChange
    Via PostNord-appen, sms eller e-post kan man exempelvis välja dag och tid för hemleverans, välja att hämta ut försändelsen hos ett postombud eller på en terminal. Det går även att få paketet levererat om ingen är hemma.

Fakta: Så e-handlar svenskarna

Förra året e-handlade svenskarna för 67 miljarder kronor, en ökning med 16 procent jämfört med året innan. 66 procent e-handlar minst en gång i månaden, och i åldrarna 18-29 år är siffran 73 procent.

 

  • 29 % uppger att den största fördelen med att e-handla är att man kan shoppa när det passar en själv.

  • 29 % har någon gång under det senaste året avstått från köp eftersom nätbutiken inte erbjudit det leveransalternativ som konsumenten föredrar.

  • 18 % anser att det är viktigt att få välja hur och var varan ska levereras.

  • 18 % har någon gång under det senaste året valt att e-handla från ett annat företag eftersom det inte funnits möjlighet att välja hur varan ska levereras.

  • 38 % av e-handelskonsumenterna gjorde minst ett köp med mobiltelefonen under 2017.

  • 77 % har någon gång avbrutit ett köp på nätet under de senaste tre månaderna.


Källa: E-barometern Årsrapport 2017

Customer service