Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Massor av paket på paketterminal. Foto: Kristina Sahlén.
Paketrekord

Över en miljon på ett dygn

Natten till tisdagen den 3 december slogs paketrekord för ett enskilt dygn: 728 000 paket och 285 000 varubrev passerade då genom PostNords terminaler.

Totalt hanterades över en miljon e-handlade försändelser det dygnet. Bakom de stora volymerna ligger svenskarnas ökande e-handel och Black Friday.

Black Friday, som på senare år har utökats till en hel vecka med olika erbjudanden, har också kommit att bli startskottet på julhandeln. Varor för 7,1 miljarder* är nu på väg till sina mottagare, och under natten till tisdagen den 3 december hanterade PostNord totalt 728 000 paket under ett dygn. 2018 låg rekordet på 703 000 paket och 2017 var siffran 583 000 paket.

– Det är intensiva och roliga dygn i vår produktion, en sorts kick off för årets högsäsong. Vi har förberett oss och medarbetarna är taggade inför anstormningen. Hittills har det mesta har gått helt enligt plan, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord.

Julhandeln på nätet

Trots en något lugnare utveckling för e-handelns tillväxt under Q3, visar PostNords julprognos** att fler svenskar än någonsin tänker köpa minst en julklapp på nätet (56 procent). Totalt planerar svenskarna att handla julklappar på nätet för 8,4 miljarder i år.

– Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra, mottrenden mot överkonsumtionen eller de senaste årens Black Friday-tillväxt. Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

*Från en undersökning som genomfördes för PostNord av Kantar SIFO 30 november-1 december 2019. Antal respondenter uppgick till 1 739.
**E-barometern Q3 2019

Läs hela E-barometern

Customer service