Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
78 procent av e-handelskonsumenterna kan tänka sig att betala mer för en hållbar leverans. Foto: Peter Phillips.
Artiklar/E-handel

Nu vill vi ha hållbara leveranser

Hållbarhet har blivit ett måste för detaljhandeln och konsumenterna går inte längre på tomma slogans om ”klimatsmarta leveranser”. De vill ha fakta.

I takt med att e-handeln vuxit har transporter och emballage pekats ut som miljöproblem. Många företag har börjat se över vilka förändringar de kan göra. Det kan handla om att minska luft i kartongerna, minimera pappersanvändningen eller välja miljövänliga fordon för transporten.

I PostNords undersökning E-barometern Q1 är e-handelskonsumenterna särskilt intresserade av hållbara alternativ när det handlar om livsmedel och skönhet och hälsa. Hela 87 procent tycker att det är mycket viktigt, eller ganska viktigt, med hållbarhet när de handlar dagligvaror.

Framförallt vill konsumenterna ha information. De vill förstå vilka miljöeffekter deras köp medför. 57 procent tycker att det är mycket viktigt, eller ganska viktigt, att kunna se en produkts påverkan på miljön i leveransen. De e-handlare som lyckas specificera detta får tummen upp av kunderna.

Frågan är bara om vi är beredda att betala för hållbara leveranser? Svaret är ja, åtminstone om prislappen inte är så stor. 78 procent säger i PostNords undersökning att de kan tänka sig att betala 5 kronor extra för en mer hållbar leverans. Företagen däremot är mer pessimistiska. Endast 38 procent av e-handlarna tror att kunderna är villiga att lätta på plånboken för miljöns skull.

Customer service