Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Dörrar och pooler – nu köper vi större saker på nätet Bauhaus: ”Vi har inte sett slutet på detta”

Trädgårdsmöbler, dörrar – till och med en hel pool. Nu köper svenskarna allt större saker på nätet.
– Vi har inte sett slutet på detta, det kommer växa och bli ännu större, säger Johan Saxne, marknadschef på byggvarukedjan Bauhaus.

Trots att Skatteverkets statistik visar att rotavdrag blir allt mindre populärt – 180 000 färre personer använde sig av rotavdrag i fjol än tidigare år – så ökar e-handeln av byggvaror kraftigt. 23 procent tillväxt under det första kvartalet 2017 följdes av ytterligare 20 procent under det andra.
– När vi startade med e-handel för 6–7 år sedan så trodde vi ju att det var småsaker som skulle säljas. Ja, skruvar och sådant, berättar Johan Saxne.
– Men i stället så är det stora saker som går bäst. Trädgårdsmöbler, dörrar, fönster ... Det är egentligen rätt logiskt, för det är den typer av varor som folk har svårt för att transportera hem själva.

Just smidigheten att slippa bära hem saker från en butik verkar locka.
– Trenden är att vi e-handlar mer otympliga varor. Alla har inte tillgång till bil och släp. Dessutom utvecklas leveransen och det blir smidigare för kunden, säger PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
Mest populärt på Bauhaus är – lite oväntat – trädgårdsmöbler.
– Ja, när det gäller trädgårdsmöbler säljer vi 60 procent via vår webbshop. Jag misstänker att kunderna har tittat ut dem i butik först, och kanske till och med beställer via vårt system för ”instore order”, men siffran är ändå väldigt hög. Det här kommer växa och bli ännu större, tror Johan Saxne.

Prenumerera på vår e-handelsrapport E-barometern.
 
Bauhaus har outsourcat lager och transporter till PostNord TPL, vilket innebär en tredjepartslogistiklösning där PostNord står för hela kedjan från lagerhållning och packning till leverans.

TPL-lösningen gör sig extra bra just för e-handel då den kraftiga tillväxten gör att lagervolymerna kan växa kraftigt på kort tid och det är svårt för företag att planera sitt egna lager.

– För oss har det varit bra av flera skäl. När vi tittade på ett centrallager för våra fysiska butiker började vi med att titta var vi rent geografiskt tyckte vi skulle placera det, och fastnade för Linköping/Norrköping. När då PostNords TPL-lager ligger i Norrköping blev valet rätt enkelt, säger Johan Saxne.

PostNord når dessutom runt 25 miljoner konsumenter och två miljoner företag via 4 500 utlämningsställen genom sitt nordiska distributionsnätverk.
Anna Miller, logistikenhetschef på PostNord TPL, berättar:
– I dag levererar vi alltifrån skruvar till pooler och det finns lösningar för alla typer av leveranser, både småpaket till ombud och direkttransporter hem med kranbilar.

Vad ställer denna trend med byggvaror för krav på leveransen?

– Kunderna förväntar sig att få leveransen till den adress de själva önskar, vid den tidpunkt som passar bäst. Det är inte alltid dagen efter som är bästa lösningen utan då kunden faktiskt tänkt sig att installera eller använda sina varor, säger Anna Miller.
– Detta innebär att det är viktigt för PostNord att ha ett bra transporterbjudande inkluderat i logistiklösningen, med tidsfönster och olika leveranspunkter. Vi ska även kunna erbjuda tilläggstjänster såsom inbärning, avemballering och kvällsleveranser.

Finns det gränser för vad man kan få levererat?

– Nej, egentligen inte. Med en effektiv och smart logistik- och transportlösning så klarar vi att leverera smått som stort, säger Anna Miller.

Det här är tredjepartslogistik.

Fakta Tredjepartslogistik

  • PostNord TPL är specialiserad inom alkoholhaltiga drycker, dagligvaror, bygg och trädgård, läkemedel och hygien, konfektion och skor, elektronik och däck.

  • Verksamheten i Norrköping är den största i Sverige. Där har PostNord sju TPL-terminaler på sammanlagt 250 000 kvadratmeter. Bland kunderna finns Bauhaus, Stadium och Apoteket Hjärtat.

  • Tjänsterna innefattar hela logistikflödet från inleveransplanering och lagerhållning till distribution och en mängd förädlingstjänster som displaybyggnation.
Customer service