Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Alla åtgärder bäddade för en smidig peakperiod. Foto: Kristina Sahlén.
Artiklar/E-handel

Julen 2019 – en riktig fullträff

Med fler ombud, bättre bemanning och minutiös planering gick PostNord in i peakperioden. Nu är det bara att konstatera – julen 2019 blev en fullträff.
– Vi var väl förberedda och revanschsugna, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion.

Peakperioden överträffade alla förväntningar, men det är knappast någon slump. Efter paketchocken 2017, då volymerna under Black Friday ökade med 51 procent, har PostNord vidtagit flera åtgärder för att perioden ska flyta på så smidigt som möjligt. 2019 handlade det bland annat om utökade hemleveranser, 100 nya postombud, 60 tillfälliga julombud och inte minst – ett stort gäng revanschsugna medarbetare.
– Den här gången var vi förberedda till tänderna. Vi hade rätt mängd personal och jag upplevde att alla gjorde sitt yttersta. Ta region Väst som dagen innan julafton fick ut 1 000 försenade paket mot alla odds. Det är den typen av extrainsatser som gör skillnad, säger Mathias Krümmel.

Små insatser gav stor effekt

Den 2 december slogs ett nytt rekord när över en miljon e-handlade försändelser passerade PostNords terminaler under ett dygn. Slutsumman fram till julafton blev 11 856 642 paket, en ökning med 3 procent jämfört med 2018. Dessutom 3 483 378 varubrev som visade på en ökning med 19,4 procent jämfört med året innan. Enligt verksamhetsutvecklaren Magnus Bennich var det detaljerna som fixade peaken 2019.
– Många av de viktiga åtgärderna fanns på plats redan 2018, men 2019 skruvade vi dem ytterligare ett varv. Vi flyttade volymer från ombud som riskerade att bli fulla och såg över transporter för bättre fyllnadsgrad. Små insatser som tillsammans gav stor effekt.

Bättre betyg i appen 2019 än 2018

Roligast är kanske att förbättringarna syns i omdömena i PostNord lyssnar. En mottagare i Eskilstuna skriver: ”Leveransen var över all förväntan. Hann få hem julklappen lagom till jul trots att jag egentligen var för sent ute.”
– Ombud, hemleveranser och kundtjänst – alla fick bättre siffror 2019 jämfört med 2018. Det är riktigt starkt jobbat. Särskilt med tanke på att antalet hemleveranser fördubblades, från 40 000 per vecka 2018 till 80 000 per vecka 2019, säger Magnus Bennich.

Vi visste vad som väntade och kunde planera

En annan viktig framgångsfaktor var de nya paketterminalerna i Örebro och Växjö som kunnat svälja stora paketvolymer. Tonny Johansson, produktionschef i Växjö, vittnar om en ovanligt smidig peak.
– Förra gången var vi nybörjare. Nu visste vi vad som väntade och kunde bemanna upp rätt, jobba med tidigare inflöden och extra nattpass. Det var lite av en räkmacka faktiskt om man jämför med hur vi upplevde det förra peaken.

Fakta

Peak 2019 i siffror
  • Totalt under perioden 18/11 till 7/1 hanterade PostNord 17 miljoner paket och 5 miljoner varubrev.
  • Volymrekord enskilt dygn med 1,02 miljoner paket och varubrev (+11 procent mot 2018).
  • Nytt Black Friday-rekord med 1,2 miljoner paket och varubrev (+12 procent mot 2018).
  • Fyllnadsgrad i riksnätet 7,2 procent bättre än 2018.
  • SWEX 96,36 (95,8 2018).
  • Svenskarna skickade 14,5 miljoner fysiska julkort och 1,1 miljoner digitala kort via PostNords Riktiga Vykort.
  • Svenskarna uppskattas ha e-handlat julklappar för 8,4 miljarder kronor.
Customer service