Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Artiklar/E-handel

Här är e-handelsföretagens bästa vän

Smidiga tekniska lösningar har banat väg för shopping i mobilen. Men det finns fortfarande problem för e-handelsföretagen att lösa.

Mobiltelefonen har seglat upp som en av de viktigaste köpkanalerna. Enligt undersökningen Internet och svenskarna 2019 surfar 90 procent av befolkningen på mobilen varje dag. För unga mellan 16 och 25 är siffran 97 procent.

Det i samverkan med kraftfullare teknik, smidigare checkout och säkrare betalningar gör att svenskarna nu tycks ha släppt hämningarna när det gäller att e-handla med mobilen.

I en undersökning av PostNord uppger 51 procent av e-handelskonsumenterna att de shoppat med mobiltelefonen. Det kan jämföras med 2017 då endast 39 procent e-handlat med mobilen. Köpkanalens snabba tillväxt är framförallt de yngres förtjänst. Runt 60 procent i åldrarna 18–49 år uppger att de shoppat med mobilen.

Det finns dock saker kvar att göra. I rapporten framgår att betydligt fler surfar in på webbutikerna än det är som fullbordar köpen.
– Det kan bero på att vissa konsumenter fortfarande tycker det känns olustigt att mata in känsliga kort- eller fakturauppgifter på bussen eller ett fik, säger PostNords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.
Andra anledningar kan vara krångliga betallösningar eller om sajten är dåligt mobilanpassad.

– I takt med att alternativa betalsätt och snabba en-klickslösningar ökar är det också troligt att fler slutför köpet med mobilen, säger Carl-Fredrik Teder.

Det här tycker konsumenterna är viktigt i webbutiken

Källa: E-barometern Årsrapport 2019
  1. Bra och tydlig information om produkter
  2. Lätt att navigera på sajten
  3. Tydlig information om returer
  4. Tydligt hur man kontaktar kundservice
  5. Att inte behöva registrera sig/bli medlem
  6. Att webbutiken är mobilanpassad
Customer service