Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Hämta paket med hjälp av Mobilt BankID

Smartphone som visar PostNords app.

Nu slipper kunderna ta med sig legitimation när de ska hämta ut ett paket. PostNord har lanserat en lösning där mottagaren istället kan identifiera sig med Mobilt BankID.

Hos Tommy Soini, som driver butiken och postombudet Direkten i Sundbyberg utanför Stockholm, kan det ibland bli långa köer med kunder som vill hämta ut sina paket. Den digitala legitimeringen gör hanteringen smidigare.
– Det här underlättar otroligt mycket både för oss och kunderna som nu slipper krångla med id-handlingar. Nu går det snabbare, blir kortare köer och mindre krångel, säger han.

Elisabeth Pagén, projektledare Mobilt BankID i PostNords app.

Den nya lösningen, som är en funktion i PostNords app, gör att mottagaren kan identifiera sig med hjälp av Mobilt BankID. När det är gjort räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Mottagaren kan själv använda avin eller skicka den vidare till en bekant som då kan hämta ut paketet.
– Det här är något som kommer att underlätta vardagen för många konsumenter. Och det gäller inte bara hos våra ombud utan också på våra depåer och företagscenter där paket hämtas, säger projektledaren Elisabeth Pagén.

För att kunna hämta ut paketet med Mobilt BankID behöver mottagaren ha PostNords app, paketet måste ha lagts till automatiskt och BankID måste finnas på samma enhet.

– Lösningen är framtagen ur konsumentens perspektiv. Vi vet att många efterfrågat möjligheten att låta någon annan hämta ut paketet på ett enkelt och smidigt sätt när man själv fått förhinder, säger Elisabeth Pagén.

Hur ser du på säkerhetsaspekten?
– Att som mottagare kunna identifiera sig med BankID via PostNord-appen innan man hämtar ut sitt paket är tryggt och säkert. Ett utfärdat BankID innebär att banken går i god för att en persons identitet är säkerställd och att e-legitimationen är utfärdad till rätt person, säger Elisabeth Pagén.

Tommy Soini, butiksägare, scannar en kunds streckkod i appen.
”Nu går det snabbare, blir kortare köer och mindre krångel", säger butiksägaren Tommy Soini.

 Läs mer om fördelarna med PostNord App och ladda ner appen



Customer service