Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Omslagsbild till E-barometern Årsrapport 2019
Artiklar/E-handel

Hälsa och hållbarhet är hett

Svenskarna handlar på nätet som aldrig förr. 70 procent av de svarande i PostNords E-barometern Årsrapport 2019 uppger att de e-handlat under året. Mobiltelefonen seglar upp som en av de viktigaste köpkanalerna.

2016 uppgav 13 procent av e-handlarna att en majoritet av köpen gjordes med mobiltelefon. 2019 är motsvarande andel 41 procent. 51 procent av e-handelskonsumenterna säger i undersökningen att de shoppat med mobilen under den senaste månaden.

När det gäller vad vi köper ligger kläder fortfarande i topp, men den kategori som ökar mest är skönhet och hälsa med en tillväxt på 34 procent. En riktig raket inom hälsokategorin är apoteksbranschen vars årstillväxt uppgår till hela 36 procent.

En annan stark trend är hållbarhet. Så många som 80 procent av konsumenterna kan tänka sig att vänta två dagar längre på leveransen om den är miljövänlig. I rapporten syns även att engagemanget hos företagare har ökat. Enbart 15 procent säger att de inte arbetar aktivt med hållbarhet, mot 23 procent 2018.

Fler siffror ur rapporten
  • 70 procent av svenskarna uppgav att de hade e-handlat minst en vara under en genomsnittsmånad.
  • E-handeln ökade med 13 procent under 2019.
  • Totalt omsatte e-handeln 87 miljarder kronor, vilket innebär 10 miljarder mer än 2018.
Customer service