Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Med Förpackningsresan vill PostNord uppmana till att minska onödig luft i paketen. Foto: Peter Phillips.
Förpackningsresan

Genidraget som sparar både papper och pengar

Vårt initiativ Förpackningsresan kom till för att skapa en klimatsmartare e-handel. Det började med mindre kartonger och minskad luft. Sen kom snilleblixten – halverade fraktetiketter.

2019 drog PostNord i gång ett hållbarhetsinitiativ mot bakgrunden att ett paket i snitt innehåller 30 procent onödig luft. Att e-handeln växer med runt 15 procent varje år är ett annat incitament för att hitta smartare lösningar för leveransen.

– Med Förpackningsresan vill vi vara en katalysator för en effektivare, mer hållbar logistik. Men vi kan inte göra det själva. Vi måste samarbeta med e-handlarna, teknikföretagen och förpackningsindustrin, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Ny standard

Lyko.se är ett av de e-handelsföretag som hakat på Förpackningsresan. Skönhetsföretaget har i dag åtta olika kartonger och ett antal kuvert för att minimera luft i sina leveranser. Men med små lådor uppstår ett annat problem.

– På vårt första möte med PostNord tog jag upp de stora fraktetiketterna. Standarden är 20 gånger 10 centimeter. Den tapetserar vår minsta box fullständigt, berättar hållbarhetschefen Tom Thörnblom.

Han utmanade PostNords hållbarhetschef Sofia Leffler Moberg på sittande möte att ta fram en ny standard för branschen, för att verkligen möjliggöra mindre förpackningar och samtidigt spara papper och pengar. Och nu är bollen i rullning i samarbete med transportadministratören Unifaun.

– Det är inget problem för oss att göra mindre etiketter. Vi har bara inte tänkt på det förut. Det är det som är så häftigt när branschen går samman och jobbar mot ett gemensamt mål. Då kommer också idéerna, säger PostNords Arne Andersson.

Tom Thörnblom, hållbarhetschef på Lyko.
Tom Thörnblom, hållbarhetschef på Lyko.

Kreativa lösningar

Tom Thörnblom ser Förpackningsresan som ett sätt att hitta nya kreativa lösningar för Lyko, men också inspirera andra till att minska sitt klimatavtryck.
– Vi har till exempel gått över till återvunna material, använder bara oblekt papper och i princip ingen plast. Vi har tagit bort orderbekräftelsen i paketen då kunden får den elektroniskt. Vi har även tagit bort retursedeln, eftersom vi har mindre än en procent i returer.

– Lyko skickar drygt 10 000 paket om dagen så du kan ju tänka dig hur mycket papper vi sparar på ett år, säger Tom Thörnblom.

För PostNord handlar det om att fortsätta driva sitt initiativ för en klimatsmartare e-handel.

– Jag ser PostNord i en samordnande roll. En kunskapspartner som e-handlarna kan få råd av, till exempel om vem de kan vända sig till för att bättre anpassa sina förpackningar efter produkten, avslutar Arne Andersson.

Tips för minskad luft

  1. Undersök vilka hållbara alternativ som finns.
  2. Anpassa emballaget efter produktens storlek.
  3. Ställ krav på förpackningsleverantören.
  4. Engagera lagerpersonalen och lyft goda exempel.
Customer service