Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Färre frågor med spårbara Varubrev

Ibland är ingen respons den bästa responsen. Att Varubrev nu är spårbara ända hem till slutkundens brevlåda har minskat belastningen på Cellbes kundtjänst.

Cellbes i Borås tillhör de riktigt erfarna e-handlarna. Företaget startades 1954 och även om man fortfarande har kvar sin postala katalog är det försäljning av kläder online som är kärnverksamheten i dag. Främst sker leveransen via PostNords tjänster MyPack och Varubrev.

Jonas Nöjd Pagh, kundtjänstkoordinator på Cellbes. Foto: Anders Deros.
– Vi märker att kunderna är tryggare med sina försändelser nu när de kan ha koll hela vägen, säger Jonas Nöjd Pagh, kundtjänstkoordinator på Cellbes.

Och att den senare blev spårbar hela vägen hem till kundens brevlåda i februari i år har underlättat för Cellbes.
– Nu upplever inte kunden att det är radiotystnad från beställning till leverans utan de kan följa sitt paket och se att det verkligen händer något, säger Jonas Nöjd Pagh.

Det i sin tur har minskat belastningen på Cellbes kundtjänst.
– Det gör att vår personal kan lägga mer tid på de kontakter som faktiskt kräver manuell hantering, säger Jonas Nöjd Pagh.
– Det innebär dessutom kortare väntetid till kundtjänst, att beställarsamtalen kommer fram snabbare och att svarstiden på mail minskar.

Susanne Heed, försäljningsansvarig på Cellbes. Foto: Anders Deros.
– Service, transparens och nöjda kunder är det vi lever på, säger Susanne Heed, försäljningsansvarig på Cellbes.

Precis som många andra e-handlare har Cellbes ett starkt fokus på last mile och menar att de spårbara Varubreven är ett steg i rätt riktning för att få kunden att känna sig omhändertagen hela vägen.
– Service, transparens och nöjda kunder är det vi lever på och i kundens ögon är det vi som är ansvariga för att logistiken fungerar och går att följa hela vägen hem, säger Susanne Heed, försäljningsansvarig på Cellbes.

– Sen hade sättet som informationen presenteras på i appen kunnat utvecklas mer. Ibland är det inte helt lätt som kund att veta vad det betyder att paketet har kommit fram till en terminal. Ett efterlängtat nästa steg hade varit ännu mer kundanpassad information.

Fakta Cellbes

  • Grundat: 1954
  • Huvudkontor: Borås
  • Omsättning 2018: Cirka 600 miljoner kronor
  • Antal besökare på webbplatsen: Cirka 17 till 18 miljoner besök per år
  • Antal anställda: Cirka 200 personer
  • Verksamhet: Säljer mode online och har verksamhet i tio länder.
Customer service