Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Paket som transporteras på rullande band.

E-handeln B2B ökar

Att handla på nätet är självklart för de flesta konsumenter i dag. Men när det gäller försäljning mellan företag, B2B, har e-handeln inte alls kommit lika långt.

Trots skillnaderna har intresset för att göra affärer på nätet ökat även hos B2B-företagen. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och e-handelsleverantören Litium, där 599 företag har svarat på frågor kring sin syn på e-handel. Flera av företagen säger att de vill bli bättre på e-handel eftersom deras kunder efterfrågar detta, men också för att det skulle förenkla företagets administration och effektivisera försäljningen.

Få företag inom B2B inom e-handel

En annan färsk rapport, Collector Convert 2019, bekräftar att en övervägande majoritet av såväl de svenska partihandelsföretagen som deras kunder tror att e-handeln kommer att öka. Trots detta erbjuder bara vart fjärde partihandelsföretag e-handel och ytterst få är renodlade e-handelsföretag. Hur kommer det sig?
— Många företag har äldre IT-arkitektur som inte är anpassad för e-handel. Dessutom har ofta arbetsprocesserna inom företaget och affären rullat på av gammal vana. Man har inte behövt tänka så mycket på de strategier som det behöver tas tag i för att gå över till digital försäljning. Det handlar även om att få med sig alla i företaget att satsa på e-handel och att få fysisk och digital handel att samverka, säger Jan Jakobsson, eCommerce Manager B2B på PostNord.

Jan Jakobsson, eCommerce Manager B2B på PostNord.
— Vi kan bistå med insikter från e-handel till konsument, som vi har lång erfarenhet av, säger Jan Jakobsson, eCommerce Manager B2B på PostNord.

Digitalt kan ge bra försäljning

Ett företag som har lyckats bra med att integrera e-handel i sin övriga försäljning är verktygsföretaget Würth. Sedan de adderade en e-handelsplattform till sina försäljningskanaler har både försäljningssiffrorna och kundservicen ökat. I Collector Convert 2019 berättar Daniel Sundell, ansvarig för digital handel på Würth hur de resonerade:
— Att vi valde att satsa digitalt berodde både på hur samhället förändras i stort men också på kundens förändrade krav. I och med att vi lever i den tid vi gör blev den digitala försäljningen en naturlig del.
I vårt koncept med service och närhet till kunden passade det in bra.

Lösningar för B2B e-handel

Hur kan då PostNord stötta de B2B-företag som siktar på att bli mer digitala i sin försäljning?
— Vi kan bistå med insikter från e-handel till konsument, som vi har lång erfarenhet av. Vi kan exempelvis erbjuda nya och alternativa lösningar som bidrar till att leveransen blir en viktigare del av köpupplevelsen och därmed en konkurrensfaktor. Vi kan även stötta med bra leveranstexter på webben så att kunderna får all leveransinfo rätt och riktig redan när ordern läggs, säger Jan Jakobsson.

Branscher som går i bräschen för e-handel inom B2B är data och telekom, med sina snabbrörliga produkter.
— Sedan finns det förstås vissa enskilda företag i andra branscher som är duktiga och som arbetar både fysiskt och digitalt, säger Jan Jakobsson.

Fakta

PostNords tjänster för e-handel B2B
  • Delivery Checkout, en dynamisk fraktväljare i din checkout.
  • Leveranstexter, tydliga texter för frakttjänster i din checkout.
  • Collect In-store, en plug and play-lösning för butiksnät.
  • Byggarbetsplatser, leveranser till låsta utrymmen.

PostNord har länge följt utvecklingen inom e-handeln och ger ut rapporten E-barometern.

Customer service