Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Beställ på fredag – hämta paketet på lördag

När vi e-handlar i dag vill vi att det går snabbt. Riktigt snabbt. Att nätshoppa ett par byxor med hemleverans samma kväll, sju dagar i veckan ligger inte långt borta.
– Snabbhet i leveransen är allt, säger mäklaren och inredningsbloggaren Jannike ”Bisse” Ebbing.Beställ på fredag – hämta paketet på lördag

Var fjärde svensk e-handlar från sin mobiltelefon. Var femte person som e-handlar väljer att klicka sig vidare till en annan butik om leveranstiden är för lång.

– Konsumenterna förväntar sig att få sina varor inom 24 timmar i dag. Vi har inte riktigt samma förväntningar på kläder som på mat och apoteksvaror men trenden går helt klart åt det hållet. Att e-handla en jacka ska i princip vara samma upplevelse som att gå in i en butik och få sin jacka direkt, säger Malin Winbom, tf vd på Svensk digital handel.

Underlättar livspusslet

På knappt femton år har e-handeln i Sverige ökat sin omsättning från 4,9 miljarder kronor till 67,7 miljarder. E-butikerna blir mer och mer som våra fysiska butiker. På samma sätt har de fysiska butikerna allt större inslag av e-handel. Självscanningen på ICA är ett exempel medan hamburgerkedjan Max med sin app och sina skärmar är ett annat.

– E-handeln och den fysiska handeln flyter ihop så nu vill man ha samma upplevelse på nätet som i den fysiska butiken. Varför ska jag bara kunna e-handla fem dagar i veckan när jag kan åka till en fysisk butik sju dagar? Det här har konsumenterna upptäckt, berättar Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
 
Appen som gör det enklare att handla på nätet.

Få leverans på lördag

Detta är också upprinnelsen till PostNords nya satsning med utdelning av paket till ombud på lördagar. Modejätten Boozt.com har varit först ut att prova tjänsten. I princip kan du beställa en klänning på fredagen, och hämta ut den hos ditt ombud på lördagen.

– Den här lördagsleveransen kommer att underlätta mitt liv så mycket. När jag e-handlar vill jag få hem varorna snabbt och eftersom jag jobbar sex dagar i veckan har jag inte tid att hämta paket på vardagar, säger Jannike Ebbing som driver populära inredningsbloggen Bisse, jobbar som mäklare och är en luttrad e-handelskonsument.

Individuella val

Lördagssatsningen är en del av en större förändring PostNord gör som också innefattar hemleveranser på kvällstid som standard.

– Att erbjuda utdelning av paket veckans alla sju dagar ligger som längst ett år bort, även att göra sin beställning på morgonen och få leveransen på kvällen, spår Arne Andersson.
Malin Winbom är inne på samma spår. Men inflikar att det likaväl kan handla om att välja en längre leveranstid – så länge kunden själv får välja.

– En trend är att man som konsument vill ha större valfrihet. Jag vill kunna välja allt mellan att få min leverans imorgon eller om tre veckor, om jag till exempel är bortrest på semester. Det individanpassade kommer bara att öka. Och vi vill ha sakerna hem, vi vill inte behöva åka till ett lager och hämta ut våra varor, säger hon och fortsätter:

– Själv älskar jag att gå i butiker men jag måste erkänna att det är oerhört smidigt att handla hemifrån soffan, särskilt om du har småbarn. Det sänker åtminstone min stressnivå avsevärt.

Bestäm hur din vara ska levereras.

Kunderna vill välja själva

  • 16 procent av de svenska e-handlarna tycker att det är viktigt att få varan levererad på en lördag eller söndag.

  • 8 procent vill att det ska ta en vardag att få sin vara levererad. 81 procent tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.

  • 94 procent av kunderna är nöjda med sin senaste e-handelsleverans från PostNord.

  • 18 procent har valt att handla från ett annat e-handelsföretag för att de inte har fått välja hur varan ska levereras.

Topp 3

Det vi e-handlar mest

  1. 34 % kläder/skor
  2. 29 % skönhet/hälsa
  3. 26 % böcker/media

Mest e-handlat från utlandet

  1. 26 % kläder/skor
  2. 22 % hemelektronik
  3. 11 % böcker/media

Källa: E-barometern Q3 2017

3 framtidsspaningar

  1. AI, AI, AI. Shoppingen blir allt mer individanpassad både online och i butiker. Kunddata kommer användas ännu mer och det är inte långt borta att du går in i en butik och tar hjälp av en robot i butiken som redan vet precis vad du vill ha. Du ska inte ens behöva tänka på att du behöver tvättmedel för det har din tvättmaskin där hemma redan registrerat.

  2. Hela köpupplevelsen på webben skräddarsys allt mer efter dig, baserat på dina tidigare köpmönster. Fler avancerade kundtjänst-erbjudanden online där experter svarar på frågor i realtid och guidar dig genom din köpupplevelse.

  3. Utkörningar kommer att samköras mer och bli mer miljöeffektiva. Självkörande bilar på el kommer att köra ut varor från en och samma butik till ett visst område, där sedan flera små robotar hoppar ut ur lastbilen och kör fram de olika paketen till respektive adress, för att sedan åka vidare med lastbilen till nästa kvarter.
Customer service