Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Frimärken.
Artiklar/Eftertaxering

Därför får du betala om ditt brev har för lite porto

Har du fått en uppmaning om att betala ett felfrankerat brev? Det kallas eftertaxering och innebär att PostNord tar betalt för portot i efterhand.

Varje år tar PostNord emot tusentals felfrankerade eller ofrankerade brev. För den enskilda avsändaren handlar det ofta om någon krona som blir fel, och det är lätt att tänka att det inte spelar så stor roll. Men jämför det med att du står i affären och ska köpa mjölk för 15 kronor, men säger till kassörskan att ”14 kronor får väl duga”. Så går det ju inte till, och samma sak gäller för portot.

De felfrankerade breven orsakar ett stort ekonomiskt bortfall för PostNord som inte får något statligt stöd för posttjänsten. Portot är den enda intäkt som ska finansiera brevutdelningen. Ditt frimärke betalar brevbärarnas löner, fordon, sorteringsmaskiner och tömningen av landets runt 20 000 gula brevlådor.

Därför har vi ändrat rutinerna för våra portokontroller och tar nu betalt i efterhand genom så kallad eftertaxering. Det innebär att du som avsändare kan få ett krav på att betala det porto som saknas. Om avsändaradress saknas är det i stället mottagaren som får betala.

Med andra ord är det viktigt att skriva avsändare på baksidan av kuvertet. Tänk om du skulle skicka inbjudningar till ett bröllop eller en fest och av misstag glömmer att sätta på frimärken? Då är det gästerna som får betala.

Så här fungerar eftertaxering:

Om ett brev exempelvis har två kronor för lite i porto så sker en eftertaxering. Avsändaren ska då betala två kronor plus en eftertaxeringsavgift på 44 kronor. Om brevet saknar avsändare blir i stället mottagaren eftertaxerad. Då bör mottagaren betala två kronor plus 22 kronor i eftertaxeringsavgift.

Customer service