Artiklar och kundberättelser

Här hittar du artiklar om e-handel, logistik och reklam och kan läsa om trender, utmaningar och unika lösningar. Här får du även goda tips och råd som passar för just din bransch och kan läsa om framtidens postverksamhet och våra utmaningar.

E-handel

Mahsa Monazamkia, butikschef på Apotek Hjärtat Odenplan. Foto: Emil Nordin.

Apotek Hjärtat – med personliga möten som varumärke

Fysiska apotek eller e-handel? Apotek Hjärtat satsar på båda – en strategi som lönat sig i en bransch där de anställda i butikerna är så mycket mer än bara expediter.

Läs mer om Apotek Hjärtat

Fler artiklar om e-handel

Reklam och analys

Man hämtar post i sin postlåda

Mer verkstad och mindre prat i reklamen

Ingen människa är en ö, även om pandemin ibland gett det intrycket. Alla har påverkats av det här speciella året, även hela branscher. Reklamvärlden är inget undantag – och det har gått både upp och ner.

Coronapandemin har förändrat reklamen

Fler artiklar om reklam och analys

E-handel

Ekonomiprofessor Micael Dahlén. Foto: Studio Emma Svensson.

Handelsexperten: Företagen blir starkare av krisen

Han ser ljuset i tunneln och tror på en starkare världshandel tack vare fler nationella satsningar. Dessvärre krävs ofta ordentliga kriser för att både företag och vi människor ska ändra våra beteenden, säger ekonomiprofessor Micael Dahlén.

Läs mer om Micael Dahlén

Fler artiklar om e-handel

E-handel

Isac och Bosse granskar

Praktikanten Isac Calmroth och vår brevbärare Bosse granskar PostNord. Varför kommer vissa försändelser fram trasiga, varför kostar det pengar att skicka brev och vad är PostNords samhällsuppdrag?

Se filmer med Isac och Bosse

Läs våra tips inför jul

E-handel

Stockholmsmässans huvudentré

Stockholmsmässan blir paketombud med Drive Thru

Att e-handla alla julklappar är bekvämt och enkelt, men det finns fallgropar. Här är fem tips som gör dig till en smartare nätshoppare.

Läs mer om paketombud med Drive Thru

Fler artiklar om e-handel

Kundberättelser

Burger Kings marknadschef Daniel Schröder. Foto: Nils Löfholm.

Burger King – Rabattkuponger i postlådan ger effekt direkt

Burger King ville nå ut brett till en rimlig kostnad och med stor effekt. Lösningen blev Uppslaget som lockar rabattsugna gäster till kedjans restauranger.

Marknadschefen berättar

Fler kundberättelser

E-handel

Coronasmittan har lockat tidigare skeptiska konsumetgrupper till e-handeln. Foto: Peter Phillips.

Corona – bränsle för e-handeln

I mars gick svenskarna i karantän och nu kommer facit för kvartalet. En sällan skådad e-handelstillväxt där mat och apoteksvaror slår alla rekord.

Läs mer om corona och e-handeln

Fler artiklar om e-handel

Reklam och Analys

Postlådan – en uppskattad reklamkanal

Reklam generellt och särskilt annonser i digitala medier irriterar allt fler. Enligt en färsk undersökning är sex av tio svenskar trötta på reklam, men inte lika mycket i alla kanaler.

Mer om postlådan som reklamkanal

Fler artiklar om reklam och analys

Hållbarhet

PostNord-lastbil i gatumiljö.

Guldrankning till PostNords hållbarhetsarbete

PostNord tillhör världens bästa företag när det kommer till hållbarhet. Det visar EcoVadis hållbarhetsrankning där PostNord än en gång klarat guldnivån.

Mer om guldrankingen

Fler artiklar om hållbarhet

Säkerhet

Hyllor med paket på terminal.

E-handla smart

Här får du tips och information om vad du ska tänka på när du e-handlar. Vad ska du vara uppmärksam på när det gäller betalning och leverans?

Mer om att e-handla smart

Fler artiklar om säkerhet

Reklam och analys

Corona-illustration.

Här är marknadsförningen som vägrar knäckas av ett virus

När coronaviruset spred sig över världen undrade vi: ”vad ska vi kommunicera nu? Och ska vi kommunicera covid-19?” Svaret tycks så här långt vara ”självklart ska vi kommunicera – både viruset och annat – men orden får aldrig vara tomma.”

Mer om kreativitet i kristider

Fler artiklar om reklam och analys

Hållbarhet

Två PostNor-medarbetare hanterar paket i en av våra bilar.

Fossilfritt Södermalm

Med ett sikte på fossilfrihet 2030 tar PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Södermalm i Stockholm.

Mer om Fossilfritt Södermalm

Fler artiklar om hållbarhet

E-handel

78 procent av e-handelskonsumenterna kan tänka sig att betala mer för en hållbar leverans. Foto: Peter Phillips.

Nu vill vi ha hållbara leveranser

Hållbarhet har blivit ett måste för detaljhandeln och konsumenterna går inte längre på tomma slogans om ”klimatsmarta leveranser”. De vill ha fakta.

Läs mer om hållbara leveranser

Fler artiklar om e-handel

E-handel

Coronasmittan har lockat tidigare skeptiska konsumetgrupper till e-handeln. Foto: Peter Phillips.

Corona lockar äldre till e-handeln

Ett virus har ställt svenskarnas rutiner på ända. Det märks inte minst på e-handeln som nu lockar tidigare skeptiska konsumentgrupper.

Läs mer om corona och e-handeln

Fler artiklar om e-handel

Logistik

Michael Ternstrand är en av de budchaufförer som kör covid 19-prover mellan sjukhus och labb i Västra Götalandsregionen. Foto: PostNord.

En extraordinär insats i kampen mot corona

Västra Götalands kommuner väntade på nya coronavisir och behovet var akut. PostNord Bud antog utmaningen och på bara några timmar kunde skyddsutrustning levereras till samtliga 49 kommuner.

Mer om insatsen

Fler artiklar om logistik

Hemleveranser

Arne Andersson är expert på e-handel hos PostNord.

Inga hemleveranser är gratis

Företag börjar erbjuda fri hemleverans i spåren av coronakrisen. Men det kan få förödande konsekvenser, menar Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Ingenting är gratis

Fler artiklar om hemleveranser

Reklam och analys

En tjej som handlar i en butik.

Direktreklam i postlådan driver försäljning i butik

Reklam i postlådan ger effekt – särskilt om du vill ha in kunderna i butiken. När konsumenterna får frågan vilken kanal de föredrar för erbjudanden och rabatter hamnar reklam i postlådan i topp i alla kategorier.

Direktreklam ger effekt

Fler artiklar om reklam och analys

Hemleveranser

Peter Hesslin, chef för logistik och e-handel, PostNord.

Rekordsiffror när vi vill ha leveranser hem

När svenskarna tvingas stanna hemma är varor till dörren ett efterfrågat alternativ och PostNord vittnar om rekordsiffror för hemleveranser.

Mer om hemleveranser i coronatider

Fler artiklar om hemleveranser

Framtidens post

Drönarbild på en av PostNords terminaler.

Så rustar PostNord för oväntade händelser

Leveranser av varor och utdelning av post är avgörande i tider av kris. Därför har PostNord ett omfattande krishanteringsarbete som tar vid om det oväntade händer.

Läs mer om hur vi rustar oss

Mer om Framtidens post

E-handel

Förpackningsresan är ett initiativ av PostNord för att minska luften i paket som skickas och skapa en klimatsmartare e-handel.

Genidraget som sparar både papper och pengar

Vårt initiativ Förpackningsresan kom till för att skapa en klimatsmartare e-handel. Det började med mindre kartonger och minskad luft. Sen kom snilleblixten – halverade fraktetiketter.

Läs mer om Förpackningsresan

Fler artiklar om e-handel

Hemleveranser

Tips för smarta, enkla och trygga leveranser under coronasmittan

Tips för smarta, enkla och trygga leveranser under coronasmittan

Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.

Till tipsen

Fler artiklar om hemleveranser

Logistik

Gratis frakt eller inte?

Efter år av generösa fraktvillkor märks nu en viss uppstramning, där helt fri frakt ersätts med en fraktgräns eller någon form av prestation från kunden för att slippa betala för frakten.

Mer om frakttrender

Fler artiklar om logistik

Reklam och analys

Nu blir det billigare att nå kunderna rakt i brevlådan

I januari 2019 sänkte PostNord priserna på oadresserad direktreklam. Målet med satsningen är att göra det lättare för företag att nå ut med sitt budskap till potentiella kunder.

Mer om ODR

Fler artiklar om reklam och analys

Kundberättelser

Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet.

Så mötte NetOnNet ökade krav från kunderna

Snabba leveranser och anpassade leveransalternativ. Det är några av de insatser som NetOnNet satsat på för att få nöjda kunder som kommer tillbaka.

Mer om NetonNet

Fler kundberättelser