Artiklar och kundberättelser

Här hittar du artiklar om e-handel, logistik och reklam och kan läsa om trender, utmaningar och unika lösningar. Här får du även goda tips och råd som passar för just din bransch och kan läsa om framtidens postverksamhet och våra utmaningar.

Hållbarhet

PostNord-lastbilar

Nu skapar vi en luftsnål framtid

Var tredje paket som skickas i Sverige idag består av luft. Med mer luftsnåla förpackningar skulle 1 av 3* transporter på Sveriges vägar kunna försvinna helt.

Reklam och analys

Majblommor.

Snabbt skapad kampanj gav magiskt resultat

Anrika Majblomman behövde snabbt ställa om från fysisk försäljning till digital. Lösningen blev köpta adresser, ODR och ADR. Resultatet: över förväntan.

Mer om kampanjen

E-handel

Person som e-handlar via dator.

Högsäsongen blir bara hetare och hetare

Näthandeln vid Black Friday och jul har ökat dramatiskt de senaste åren, men posthanteringen blir bara smidigare och smidigare.

Mer om ökade paketvolymer

Quiz

PostNord-medarbetare inne i paketterminal.

Frågesport – vad har skickats med posten?

Det finns saker som inte bör, eller ens får, skickas med posten. Kan du lista ut vilka saker som människor faktiskt ändå försökt få levererat av brevbärarna?

Till frågesporten

Reklam och analys

Två killar bland en massa kartonger.

Höjt pris ledde till ökad försäljning

Positiva effekter av en prishöjning låter som önsketänkande, men stämmer för Säkra Larm.

De använder Skapa Utskick

Porto

Mamma med två barn skriver brev.

Svenskarnas omtanke ger uppsving för breven

Världen blir allt mer digital. Men vi behöver fortfarande ha kontakt med varandra

Fler skickade brev under pandemin

Hållbarhet

Cirkulär ekonomi – är det räddningen?

Jordens naturresurser minskar för varje år. Samtidigt står ineffektiv resursanvändning enligt en FN-rapport för 50 procent av världens klimatutsläpp.

Kundberättelse

Göran Holmström på Eskilstuna Energi & Miljö.

Eskilstuna Energi & Miljö

Eskilstuna får sopsorteringshjälp. Ett unikt samarbete där PostNords brevbärare delar ut påsarna.

Läs om samarbetet

E-handel

Tjej står i köket och öppnar ett paket.

E-barometern: Ökad handel från utländska sajter

Trots svenskarnas miljömedvetenhet och fokus på att handla lokalt ökar vår utländska e-handel. Allra mest köps det från tyska sajter.

Läs mer och ladda ner rapporten

Porto

En portokod skrivs i högra hörnet på ett kuvert.

Köp porto var som helst när som helst

Nu finns en digital tjänst för att köpa porto. Beställ enkelt portokoder via PostNords webbplats, skriv upp koden på brevet och lägg det i brevlådan.

Läs mer om det nya portot

E-handel

Brevbärare levererar ett paket hem till en box på baksidan av ett hus.

Hemleveranser allt populärare – ökar med 30 procent

200 000 paket och Varubrev varje dag till svenska hem. För PostNord är det en ökning med 30 procent jämfört med före coronapandemin.

Läs mer om populära hemleveranser

Hållbarhet

Forskningssamarbete för att minska luften

Forskare från Chalmers utreder nu tillsammans med PostNord hur pakettransporterna ska få minskad klimatpåverkan – så att vi skickar runt mindre luft.

Läs mer om samarbetet

Framtidens post

Brevbärare på cykel.

Därför kommer PostNord dela ut brev varannan dag

Vad betyder begreppet “varannandagsutdelning”? När vi får allt färre brev att dela ut behöver PostNord ändra sin leveransmodell. Här förklarar vi varför.

Regionchef Dovile Radzeviciute förklarar

Reklam och analys

Så hittar du rätt reklamkanal för ditt företag

Frågan ”Vilken är den ultimata reklammixen” är ungefär som den klassiska ”Hur långt är ett snöre?” Det beror förstås på. Men dagens marknadschefer har mer att välja på än tidigare.

Hitta rätt reklammix

Kundberättelse

Repamera återvinner kläder. Foto: Roger Nellsjö.

”Vi förenklar vartenda steg för våra kunder”

Trasiga kläder ska inte slängas, de ska lagas – och det på ett smidigt sätt via e-handel och post. Repameras affärsidé är modern, hållbar och framgångsrik.

Läs om Repamera

Kundberättelse

Göran Holmström på Eskilstuna Energi & Miljö.

”Avfallet som förbränns har mer än halverats”

När Eskilstuna kommun hanterade leveransen av återvinningspåsarna till villaägarna blev uppgiften nästan övermäktig. Nu har PostNords brevbärare tagit över och resultaten är tydliga – ekonomiskt fördelaktigt, klimatsmart och nöjdare kommuninvånare.

Läs om Eskilstunas klimatinsats

E-handel

Mahsa Monazamkia, butikschef på Apotek Hjärtat Odenplan. Foto: Emil Nordin.

Apotek Hjärtat – med personliga möten som varumärke

Fysiska apotek eller e-handel? Apotek Hjärtat satsar på båda – en strategi som lönat sig i en bransch där de anställda i butikerna är så mycket mer än bara expediter.

Läs mer om Apotek Hjärtat

Reklam och analys

Man hämtar post i sin postlåda

Mer verkstad och mindre prat i reklamen

Ingen människa är en ö, även om pandemin ibland gett det intrycket. Alla har påverkats av det här speciella året, även hela branscher. Reklamvärlden är inget undantag – och det har gått både upp och ner.

Coronapandemin har förändrat reklamen

E-handel

Ekonomiprofessor Micael Dahlén. Foto: Studio Emma Svensson.

Handelsexperten: Företagen blir starkare av krisen

Han ser ljuset i tunneln och tror på en starkare världshandel tack vare fler nationella satsningar. Dessvärre krävs ofta ordentliga kriser för att både företag och vi människor ska ändra våra beteenden, säger ekonomiprofessor Micael Dahlén.

Läs mer om Micael Dahlén

E-handel

Isac och Bosse granskar

Praktikanten Isac Calmroth och vår brevbärare Bosse granskar PostNord. Varför kommer vissa försändelser fram trasiga, varför kostar det pengar att skicka brev och vad är PostNords samhällsuppdrag?

Se filmer med Isac och Bosse

E-handel

Stockholmsmässans huvudentré

Stockholmsmässan blir paketombud med Drive Thru

Att e-handla alla julklappar är bekvämt och enkelt, men det finns fallgropar. Här är fem tips som gör dig till en smartare nätshoppare.

Läs mer om paketombud med Drive Thru

Kundberättelser

Burger Kings marknadschef Daniel Schröder. Foto: Nils Löfholm.

Burger King – Rabattkuponger i postlådan ger effekt direkt

Burger King ville nå ut brett till en rimlig kostnad och med stor effekt. Lösningen blev Uppslaget som lockar rabattsugna gäster till kedjans restauranger.

Marknadschefen berättar

E-handel

Coronasmittan har lockat tidigare skeptiska konsumetgrupper till e-handeln. Foto: Peter Phillips.

Corona – bränsle för e-handeln

I mars gick svenskarna i karantän och nu kommer facit för kvartalet. En sällan skådad e-handelstillväxt där mat och apoteksvaror slår alla rekord.

Läs mer om corona och e-handeln

Reklam och Analys

Postlådan – en uppskattad reklamkanal

Reklam generellt och särskilt annonser i digitala medier irriterar allt fler. Enligt en färsk undersökning är sex av tio svenskar trötta på reklam, men inte lika mycket i alla kanaler.

Mer om postlådan som reklamkanal

Hållbarhet

PostNord-lastbil i gatumiljö.

Guldrankning till PostNords hållbarhetsarbete

PostNord tillhör världens bästa företag när det kommer till hållbarhet. Det visar EcoVadis hållbarhetsrankning där PostNord än en gång klarat guldnivån.

Mer om guldrankingen

Säkerhet

Hyllor med paket på terminal.

E-handla smart

Här får du tips och information om vad du ska tänka på när du e-handlar. Vad ska du vara uppmärksam på när det gäller betalning och leverans?

Mer om att e-handla smart

Reklam och analys

Corona-illustration.

Här är marknadsförningen som vägrar knäckas av ett virus

När coronaviruset spred sig över världen undrade vi: ”vad ska vi kommunicera nu? Och ska vi kommunicera covid-19?” Svaret tycks så här långt vara ”självklart ska vi kommunicera – både viruset och annat – men orden får aldrig vara tomma.”

Mer om kreativitet i kristider

Hållbarhet

Två PostNor-medarbetare hanterar paket i en av våra bilar.

Fossilfritt Södermalm

Med ett sikte på fossilfrihet 2030 tar PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Södermalm i Stockholm.

Mer om Fossilfritt Södermalm

E-handel

78 procent av e-handelskonsumenterna kan tänka sig att betala mer för en hållbar leverans. Foto: Peter Phillips.

Nu vill vi ha hållbara leveranser

Hållbarhet har blivit ett måste för detaljhandeln och konsumenterna går inte längre på tomma slogans om ”klimatsmarta leveranser”. De vill ha fakta.

Läs mer om hållbara leveranser

Hemleveranser

Tips för smarta, enkla och trygga leveranser under coronasmittan

Tips för smarta, enkla och trygga leveranser under coronasmittan

Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.

Till tipsen

E-handel

Coronasmittan har lockat tidigare skeptiska konsumetgrupper till e-handeln. Foto: Peter Phillips.

Corona lockar äldre till e-handeln

Ett virus har ställt svenskarnas rutiner på ända. Det märks inte minst på e-handeln som nu lockar tidigare skeptiska konsumentgrupper.

Läs mer om corona och e-handeln

Logistik

Michael Ternstrand är en av de budchaufförer som kör covid 19-prover mellan sjukhus och labb i Västra Götalandsregionen. Foto: PostNord.

En extraordinär insats i kampen mot corona

Västra Götalands kommuner väntade på nya coronavisir och behovet var akut. PostNord Bud antog utmaningen och på bara några timmar kunde skyddsutrustning levereras till samtliga 49 kommuner.

Mer om insatsen