Artiklar och kundberättelser
Här hittar du artiklar om e-handel, logistik och reklam och kan läsa om trender, utmaningar och unika lösningar. Här får du även goda tips och råd som passar för just din bransch och kan läsa om framtidens postverksamhet och våra utmaningar.E-handel

Apotek Hjärtat – med personliga möten som varumärke
Fysiska apotek eller e-handel? Apotek Hjärtat satsar på båda – en strategi som lönat sig i en bransch där de anställda i butikerna är så mycket mer än bara expediter.
Reklam och analys

Mer verkstad och mindre prat i reklamen
Ingen människa är en ö, även om pandemin ibland gett det intrycket. Alla har påverkats av det här speciella året, även hela branscher. Reklamvärlden är inget undantag – och det har gått både upp och ner.
E-handel

Handelsexperten: Företagen blir starkare av krisen
Han ser ljuset i tunneln och tror på en starkare världshandel tack vare fler nationella satsningar. Dessvärre krävs ofta ordentliga kriser för att både företag och vi människor ska ändra våra beteenden, säger ekonomiprofessor Micael Dahlén.
E-handel

Isac och Bosse granskar
Praktikanten Isac Calmroth och vår brevbärare Bosse granskar PostNord. Varför kommer vissa försändelser fram trasiga, varför kostar det pengar att skicka brev och vad är PostNords samhällsuppdrag?
E-handel

Stockholmsmässan blir paketombud med Drive Thru
Att e-handla alla julklappar är bekvämt och enkelt, men det finns fallgropar. Här är fem tips som gör dig till en smartare nätshoppare.
Kundberättelser

Burger King – Rabattkuponger i postlådan ger effekt direkt
Burger King ville nå ut brett till en rimlig kostnad och med stor effekt. Lösningen blev Uppslaget som lockar rabattsugna gäster till kedjans restauranger.
E-handel

Corona – bränsle för e-handeln
I mars gick svenskarna i karantän och nu kommer facit för kvartalet. En sällan skådad e-handelstillväxt där mat och apoteksvaror slår alla rekord.
Reklam och Analys

Postlådan – en uppskattad reklamkanal
Reklam generellt och särskilt annonser i digitala medier irriterar allt fler. Enligt en färsk undersökning är sex av tio svenskar trötta på reklam, men inte lika mycket i alla kanaler.
Hållbarhet

Guldrankning till PostNords hållbarhetsarbete
PostNord tillhör världens bästa företag när det kommer till hållbarhet. Det visar EcoVadis hållbarhetsrankning där PostNord än en gång klarat guldnivån.
Säkerhet

E-handla smart
Här får du tips och information om vad du ska tänka på när du e-handlar. Vad ska du vara uppmärksam på när det gäller betalning och leverans?
Reklam och analys

Här är marknadsförningen som vägrar knäckas av ett virus
När coronaviruset spred sig över världen undrade vi: ”vad ska vi kommunicera nu? Och ska vi kommunicera covid-19?” Svaret tycks så här långt vara ”självklart ska vi kommunicera – både viruset och annat – men orden får aldrig vara tomma.”
Hållbarhet

Fossilfritt Södermalm
Med ett sikte på fossilfrihet 2030 tar PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Södermalm i Stockholm.
E-handel

Nu vill vi ha hållbara leveranser
Hållbarhet har blivit ett måste för detaljhandeln och konsumenterna går inte längre på tomma slogans om ”klimatsmarta leveranser”. De vill ha fakta.
E-handel

Corona lockar äldre till e-handeln
Ett virus har ställt svenskarnas rutiner på ända. Det märks inte minst på e-handeln som nu lockar tidigare skeptiska konsumentgrupper.
Logistik

En extraordinär insats i kampen mot corona
Västra Götalands kommuner väntade på nya coronavisir och behovet var akut. PostNord Bud antog utmaningen och på bara några timmar kunde skyddsutrustning levereras till samtliga 49 kommuner.
Hemleveranser

Inga hemleveranser är gratis
Företag börjar erbjuda fri hemleverans i spåren av coronakrisen. Men det kan få förödande konsekvenser, menar Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Reklam och analys

Direktreklam i postlådan driver försäljning i butik
Reklam i postlådan ger effekt – särskilt om du vill ha in kunderna i butiken. När konsumenterna får frågan vilken kanal de föredrar för erbjudanden och rabatter hamnar reklam i postlådan i topp i alla kategorier.
Hemleveranser

Rekordsiffror när vi vill ha leveranser hem
När svenskarna tvingas stanna hemma är varor till dörren ett efterfrågat alternativ och PostNord vittnar om rekordsiffror för hemleveranser.
Framtidens post

Så rustar PostNord för oväntade händelser
Leveranser av varor och utdelning av post är avgörande i tider av kris. Därför har PostNord ett omfattande krishanteringsarbete som tar vid om det oväntade händer.
E-handel

Genidraget som sparar både papper och pengar
Vårt initiativ Förpackningsresan kom till för att skapa en klimatsmartare e-handel. Det började med mindre kartonger och minskad luft. Sen kom snilleblixten – halverade fraktetiketter.
Hemleveranser

Tips för smarta, enkla och trygga leveranser under coronasmittan
Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.
Logistik

Gratis frakt eller inte?
Efter år av generösa fraktvillkor märks nu en viss uppstramning, där helt fri frakt ersätts med en fraktgräns eller någon form av prestation från kunden för att slippa betala för frakten.
Reklam och analys

Nu blir det billigare att nå kunderna rakt i brevlådan
I januari 2019 sänkte PostNord priserna på oadresserad direktreklam. Målet med satsningen är att göra det lättare för företag att nå ut med sitt budskap till potentiella kunder.
Kundberättelser

Så mötte NetOnNet ökade krav från kunderna
Snabba leveranser och anpassade leveransalternativ. Det är några av de insatser som NetOnNet satsat på för att få nöjda kunder som kommer tillbaka.