Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En pappa leker med sina två döttrar i en soffa.
Våra lösningar

Artiklar och kundberättelser

Här hittar du artiklar om e-handel, logistik och reklam och kan läsa om trender, utmaningar och unika lösningar. Här får du även goda tips och råd som passar för just din bransch och kan läsa om framtidens postverksamhet och våra utmaningar. 

Reklam och analys
Corona-illustration.

Här är marknadsföringen som vägrar knäckas av ett virus

När coronaviruset spred sig över världen undrade vi: ”vad ska vi kommunicera nu? Och ska vi kommunicera covid-19?” Svaret tycks så här långt vara ”självklart ska vi kommunicera – både viruset och annat – men orden får aldrig vara tomma.”

Hållbarhet
Två PostNor-medarbetare hanterar paket i en av våra bilar.

Fossilfritt Södermalm

Med ett sikte på fossilfrihet 2030 tar PostNord Sverige ett första steg och ställer om till en fossilfri leveransverksamhet på hela Södermalm i Stockholm.

E-handel
78 procent av e-handelskonsumenterna kan tänka sig att betala mer för en hållbar leverans. Foto: Peter Phillips.

Nu vill vi ha hållbara leveranser

Hållbarhet har blivit ett måste för detaljhandeln och konsumenterna går inte längre på tomma slogans om ”klimatsmarta leveranser”. De vill ha fakta.

E-handel
Coronasmittan har lockat tidigare skeptiska konsumetgrupper till e-handeln. Foto: Peter Phillips.

Corona lockar äldre till e-handeln

Ett virus har ställt svenskarnas rutiner på ända. Det märks inte minst på e-handeln som nu lockar tidigare skeptiska konsumentgrupper.

Logistik
Michael Ternstrand är en av de budchaufförer som kör covid 19-prover mellan sjukhus och labb i Västra Götalandsregionen. Foto: PostNord.

En extraordinär insats i kampen mot corona

Västra Götalands kommuner väntade på nya coronavisir och behovet var akut. PostNord Bud antog utmaningen och på bara några timmar kunde skyddsutrustning levereras till samtliga 49 kommuner.

Hemleveranser
Arne Andersson är expert på e-handel hos PostNord.

Inga hemleveranser är gratis

Företag börjar erbjuda fri hemleverans i spåren av coronakrisen. Men det kan få förödande konsekvenser, menar Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.

Reklam och analys
En tjej som handlar i en butik.

Direktreklam i postlådan driver försäljning i butik

Reklam i postlådan ger effekt – särskilt om du vill ha in kunderna i butiken. När konsumenterna får frågan vilken kanal de föredrar för erbjudanden och rabatter hamnar reklam i postlådan i topp i alla kategorier

Hemleveranser
Peter Hesslin, chef för logistik och e-handel, PostNord.

Rekordsiffror när vi vill ha leveranser hem

När svenskarna tvingas stanna hemma är varor till dörren ett efterfrågat alternativ och PostNord vittnar om rekordsiffror för hemleveranser.

Framtidens post
Drönarbild på en av PostNords terminaler.

Så rustar PostNord för oväntade händelser

Leveranser av varor och utdelning av post är avgörande i tider av kris. Därför har PostNord ett omfattande krishanteringsarbete som tar vid om det oväntade händer.

E-handel
Förpackningsresan är ett initiativ av PostNord för att minska luften i paket som skickas och skapa en klimatsmartare e-handel.

Genidraget som sparar både papper och pengar

Vårt initiativ Förpackningsresan kom till för att skapa en klimatsmartare e-handel. Det började med mindre kartonger och minskad luft. Sen kom snilleblixten – halverade fraktetiketter.

Hemleveranser
Tips för smarta, enkla och trygga leveranser under coronasmittan

Tips för smarta, enkla och trygga leveranser under coronasmittan

Hämta paket åt någon annan eller få leverans till dörren utan att behöva kvittera – fyra tips som hjälper dig under en tid av oro.

Logistik

Gratis frakt eller inte?

Efter år av generösa fraktvillkor märks nu en viss uppstramning, där helt fri frakt ersätts med en fraktgräns eller någon form av prestation från kunden för att slippa betala för frakten.

Reklam och analys

Nu blir det billigare att nå kunderna rakt i brevlådan

I januari 2019 sänkte PostNord priserna på oadresserad direktreklam. Målet med satsningen är att göra det lättare för företag att nå ut med sitt budskap till potentiella kunder.

Kundberättelser
Stefan Svensson, logistikchef på NetOnNet.

Så mötte NetOnNet ökade krav från kunderna

Snabba leveranser och anpassade leveransalternativ. Det är några av de insatser som NetOnNet satsat på för att få nöjda kunder som kommer tillbaka.

Customer service