Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En kvinna som sitter i sitt vardagsrum.
Välj rätt kanal för din kommunikation

Mottagarmakt 2020 – en rapport om hur svenskarna helst vill ta emot sin kommunikation

Vi har frågat svenskarna hur de helst tar emot sin kommunikation och vilka kanaler de föredrar.

Tiden då man kunde kommunicera via bara en kanal är sedan länge förbi. Vår rapport Mottagarmakt visar på kanalernas olika styrkor, och varför det är så viktigt att låta mottagarna välja själva.

Att kommunicera har aldrig varit så komplicerat som nu. Trots att det i dag finns många kanaler att välja på, från sms och mejl till sociala medier och tv-reklam, har den fysiska postlådan fortfarande en stark ställning. 30 procent säger att de helst vill ha sin reklam i postlådan och 32 procent vill ha administrativ kommunikation där.

I Mottagarmakt 2020 har vi frågat svenskarna hur de helst tar emot sin kommunikation och vilka kanaler de föredrar. Till exempel är postlådan absolut starkast när det handlar om känslig eller privat information. Det fysiska brevet är förtroendeingivande, lättöverskådligt och ger mottagaren en känsla av att vara uppskattad och viktig.

När det kommer till reklam är mejl den starkaste kanalen, följt av postlådan. Men även där kan en kombination av fysiskt och digitalt utskick vara en styrka. 84 procent uppger nämligen att de tömmer brevlådan varje vardag. Och 56 procent säger att de söker mer information på nätet efter att ha tagit del av ett erbjudande på hallmattan. Om något ska komma snabbt är mejl eller sms att föredra.

Det handlar helt enkelt om att skapa rätt kombination av kanaler och ställa sig frågan ”Vilka av dessa kanaler är bäst för mitt syfte?”. Men kanske viktigast av allt – fråga mottagarna vilka kanaler de föredrar. 85 procent tycker att det är mycket eller ganska viktigt att själva få välja hur de tar emot sin kommunikation.

Så vill svenskarna ha sin kommunikation

  • 49 % vill ha reklam i mejlen och 30 % helst i postlådan.
  • 32 % vill ha administrativ kommunikation i postlådan, 31 % vill ha den i mejlen och 24 % i sin digitala brevlåda.
  • 84 % tömmer postlådan varje vardag.
  • 56 % av de som mottagit reklam söker sedan mer info på nätet.
  • 42 % tycker att det är mycket viktigt, och 43 % ganska viktigt, att själva få välja hur de tar emot sin kommunikation. Bara 15 % säger att det inte är viktigt.

Fakta Mottagarmakt 2020

Undersökningen är utförd av Kantar Sifo och en panel med 1 000 svenskar har svarat.

Ladda ner Mottagarmakt 2020

<script type="text/javascript" src="//app-lon02.marketo.com/js/forms2/js/forms2.min.js"></script> <form id="mktoForm_4230"></form> <script type="text/javascript">// <![CDATA[ MktoForms2.loadForm("//app-lon02.marketo.com", "184-XFT-949", 4230); // ]]></script>
Customer service