Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Nordic Channel Compass – en rapport om den nya kritiska konsumenten

Kollage av olika ansikten.

Med Rapporten Nordic Channel Compass, tidigare Mottagarmakt, vill vi göra det enklare för dig som arbetar med kommunikation till olika målgrupper. Den här rapporten ger en inblick i hur och var nordborna föredrar att ta emot olika typer av information från företag och myndigheter.

Om Nordic Channel Compass

PostNord och Kantar Sifo har under fyra år gett ut en svensk rapport som heter Mottagarmakt. I år har den bytt namn till Nordic Channel Compass och blivit nordisk. Anledningen är att den digitala handeln krymper världen och landgränser blir mindre viktiga. I de nordiska länderna är dessutom beteendeförändringen av mottagarna ganska lika.

Denna rapport innehåller information som ska kunna hjälpa företag och myndigheter på en nordisk marknad.

Rapportens fokus är på följande tre teman: komplexitet, betalningslösningar samt den digitala brevlådan. 

Omnichannel

Ingen enskild kommunikationskanal är rätt för alla budskap till alla människor vid alla tillfällen. Men att kommunicera i flera kanaler med delvis olika innehåll är ett säkert sätt att skapa lojalitet, bygga varumärke och inspirera till köp.

Låt syftet styra

En del information behöver finnas lättillgänglig oavsett var mottagaren befinner sig, medan annat ska vara lätt att spara. Olika kanaler passar bra för olika syften – det viktigaste för att uppnå önskad effekt är att känna till mottagarens preferenser.

Hämta rapporten

Customer service