Elektroniska fakturaunderlag

Vill du få mer tid till kärnverksamheten? Minska företagets pappershantering? Få bättre överblick över kostnader för företagets brevutskick?

Med Elektroniska fakturaunderlag förenklar du inlämningen av brev och tidningar. Du skapar fakturaunderlag och skickar dem digitalt. En transportsedel skapas automatiskt. Det är bara att skriva ut och skicka med dina försändelser vid inlämning. 

Fördelar med Elektroniska fakturaunderlag:

  • Effektivare administration
  • Bättre överblick – enklare uppföljning
  • Sparar tid

Bli användare

Om du redan är avtalskund behöver du anmäla ditt intresse och få inloggning till kundportalen. Då får du även tillgång till Elektroniska fakturaunderlag. Du anmäler dig genom att fylla i en blankett som du skickar till oss via mejl eller fysiskt post. Kontaktuppgifterna hittar du i pdf:en. 
Jag är avtalskund och vill anmäla mitt intresse till Elektroniska fakturaunderlag (pdf)

Om du inte är avtalskund behöver du bli det, och då får du automatiskt tillgång både till kundportalen och Elektroniska fakturaunderlag. 
Jag är inte avtalskund men vill bli det.

Porto Betalt

När du använder klichén Porto Betalt/Port Paye, behöver du alltid bifoga ett fakturaunderlag vid inlämning. Läs mer i faktabladet Porto Betalt (lista med faktablad sorterade i bokstavsordning). Till alla våra nerladdningsbara klichéer.

Vanliga frågor

Varför är Elektroniskt fakturaunderlag bra?

När du lärt dig använda mallar så sparar det dig tid. Ni har alltid tillgång till era insända fakturaunderlag (följesedlar) och kan genast se om vi ändrat något. Ni kan också skriva in Fakturatext samt exportera till en Excel-fil för bearbetning.

Vem kan ha Elektroniskt fakturaunderlag?

Alla med ett kreditavtal på brevtjänster

Jag kan inte logga in.

Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn, klicka på "Glömt lösenord" och ange den e-postadress som du har registrerat. Går det inte så kontakta kundservice på 0771-33 33 10.

Man ska skriva in ett 8-siffrigt kundnummer men det jag har är 9-siffrigt.

Logga in på Elektroniskt fakturaunderlag. Under Lägg till/ändra sparade uppgifter finns det en funktion för kundnummerkonvertering under Lägga till/ändra företagsuppgifter.

Hur gör man om man ändrat namn eller adress på sitt företag?

Så snart din anmälan om ändring slagit igenom hos oss så ändras det automatiskt då systemet kontrollerar dina företagsuppgifter mot våra kundregister.

Jag behöver lägga till fler företag eftersom jag lämnar in post för andras räkning.

Är du tex ett tryckeri så måste du registreras i vårt system som sådan. Tag kontakt med din säljare eller med kundservice 0771-33 33 10. När detta är klart så logga in på Elektroniskt fakturaunderlag. Under Lägg till/ändra sparade uppgifter - så kan du Lägga till/ändra företagsuppgifter.

Jag har skickat ett fakturaunderlag men det blev fel.

Kontakta kundservice så hjälper de dig att makulera den. Ring 0771-33 33 10.

Jag har problem att skriva ut min transportsedel.

Kontrollera att en skrivare är rätt installerad på din dator. Den skrivare som är satt som standardskrivare kommer systemet försöka att skriva ut på.

Till Elektroniska fakturaunderlag

Snabbguide elektroniska faktaunderlag (pdf)

Guide ELIN 2.0 (pdf)