Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Posttjänst i glesbygd

Tjänsten vänder sig till personer som, på grund av ålder eller funktionsnedsättning, inte har möjlighet att hämta sin post i postlåda enligt ordinarie lantbrevbärarservice.

Posttjänsten innebär att posten delas ut till personens tomtgräns eller i undantagsfall vid boningshuset. Det är PostNord som ansvarar för tjänsten, som har upphandlats av Post- och telestyrelsen (PTS) på uppdrag av regeringen.

Du måste uppfylla följande villkor

För att få tjänsterna måste du bo i ett hushåll som betjänas av lantbrevbärare. Alla i hushållet måste vara minst 80 år eller ha en funktionsnedsättning. Funktionsnedsättningen ska vara av sådan grad att det är svårt att ta sig till sin brevlåda enligt ordinarie lantbrevbärarservice. Du kan behöva lämna in ett intyg som styrker behovet av tjänsterna.

Så här ansöker du om tjänsten

Du ansöker om Posttjänst i glesbygd hos närmaste brevbärarkontor eller via din lantbrevbärare. Vår kundservice kan hjälpa dig med kontaktuppgifter via telefon 0771-33 33 10.

Tjänsten innefattar

  • Utdelning av post vid tomtgräns, i undantagsfall vid boningshuset om du inte har förmåga att ta dig till postlådan vid tomtgränsen.
  • Brev och paketutlämning med tilläggstjänster som Postförskott, Rek, Express och Värde.
  • Hämtning av avgående brev och paket i samband med postutdelning till hushållet.
  • Aviserade paketförsändelser, Rek, och Värde delas ut efter att mottagaren begärt det. Avin/adresskortet delas ut dag 1.
  • Försäljning av frimärken efter beställning.

Vill du veta mer?

Kontakta kundservice för information om vilka orter som har lantbrevbäring.  

Kontakta oss