Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Ta emot/Postutdelning

Utdelning i flerfamiljshus

Vi vill säkerställa att posten delas ut till rätt mottagare och att brevbärarna kan dela ut posten på ett effektivt sätt i en bra arbetsmiljö.

Utdelning i fastighetsbox

Bor du i lägenhet i flerfamiljshus får du i första hand din post i fastighetsboxar placerade på entréplanet. Det underlättar för brevbäraren och ökar säkerheten för dig som postmottagare, samtidigt som buller och doftspridning minskar när brevinkasten stängs. En annan fördel är att det ger dig större möjlighet att få dina e-handlade varor direkt hem.

Din fastighetsägare eller bostadsrättsförening ansvarar för att boxen är märkt på rätt sätt.

Behov av ny nyckel

Om du har förlorat nyckeln till din fastighetsbox behöver du kontakta din fastighetsägare eller hyresvärd, beroende på om du bor i bostads- eller hyresrätt.

Läs om hur fastighetsboxar ska utformas och placeras.

Utdelning i brevinkast

Där det inte finns fastighetsboxar delas posten ut genom brevinkast i lägenhetsdörren eller i en postlåda på våningsplanet.

Mått för brevinkastet

  • bredd 23 cm
  • höjd 3 cm
  • höjd från golvet 60–125 cm
  • brevinkastet får inte ha en tröghet som överstiger 8 N (Newton)

Märk inkastet tydligt med vilka som bor i lägenheten – låt texten vara minst 8 mm hög.

Det är viktigt med bra ljusförhållanden. Belysningen på våningsplanen ska uppgå till minst 200 lux och i trapporna till minst 100 lux.

Brevinkastet ska vara helt och kunna användas utan risk för skär- eller klämskador.

Post som inte delats ut

Post som inte kan delas ut på grund av att till exempel porten är låst eller hissen inte fungerar, lagras på brevbärarkontoret och delas ut i nästkommande utdelningstur. Om din portkod är eller kommer att bli utbytt är det viktigt att du anmäler det till oss. Anmäl ändrad portkod.

Utdelning vid långvariga renoveringar

Ofta innebär renoveringar av avloppsstammar, hissar eller liknande, att arbetsmiljön för brevbärarna blir ohållbar. Ta kontakt med vår kundservice för att få hjälp med att se hur utdelningen av post kan lösas under den tid renoveringen pågår.

Kontakta oss

Vill du veta mer eller har frågor, kan du alltid kontakta oss via mejl eller telefon.
Customer service