Kontakta oss
Vill du veta mer eller har frågor, kan du alltid kontakta oss via mejl eller telefon.
Vi vill säkerställa att posten delas ut till rätt mottagare och att brevbärarna kan dela ut posten på ett effektivt sätt i en bra arbetsmiljö.
Bor du i lägenhet i flerfamiljshus får du i första hand din post i fastighetsboxar placerade på entréplanet. Det gör det enkelt för dig att ta emot inte bara brev utan också större försändelser som e-handlade varor. Det förbättrar brevbärarens arbetsmiljö och är säkrare för dig som mottagare.
Din fastighetsägare eller bostadsrättsförening ansvarar för att boxen är märkt på rätt sätt.
Om du har förlorat nyckeln till din fastighetsbox behöver du kontakta din fastighetsägare eller hyresvärd, beroende på om du bor i bostads- eller hyresrätt.
Läs om hur fastighetsboxar ska utformas och placeras.
Där det inte finns fastighetsboxar delas posten ut genom brevinkast i lägenhetsdörren eller i en postlåda på våningsplanet.
Mått för brevinkast och postlådor i flerfamiljshus
Märk inkastet eller postlådan tydligt med vilka som bor i lägenheten – låt texten vara minst 8 mm hög.
Det är viktigt med bra ljusförhållanden. Belysningen på våningsplanen ska uppgå till minst 200 lux och i trapporna till minst 100 lux.
Brevinkastet eller postlådan ska vara hela och kunna användas utan risk för skär- eller klämskador.
Post som inte kan delas ut på grund av att till exempel porten är låst eller hissen inte fungerar, lagras på brevbärarkontoret och delas ut i nästkommande utdelningstur. Om din portkod är ändrad eller kommer att bli utbytt är det viktigt att du anmäler det till oss så att vi kan komma in. Anmäl ändrad portkod.
Ofta innebär renoveringar av avloppsstammar, hissar eller liknande, att arbetsmiljön för brevbärarna blir ohållbar. Ta kontakt med vår kundservice för att få hjälp med att se hur utdelningen av post kan lösas under den tid renoveringen pågår.
Vill du veta mer eller har frågor, kan du alltid kontakta oss via mejl eller telefon.