Vanliga frågor och svar om moms på paket från Kina och andra länder utanför EU

Hur hög är avgiften?

  • För försändelser med ett deklarerat värde under 1 600 kronor blir avgiften i normalfallet 75 kronor inklusive moms. Avgiften ska täcka PostNords kostnader för att utföra momsdeklarationen.
  • För försändelser med ett deklarerat värde på 1 600 kronor eller högre kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor inklusive moms, som utöver kostnaden för att hantera moms även ska täcka kostnaden för tulldeklarationen.

Utöver avgiften ska även momsen, i normalfallet 25 procent av försändelsens värde inklusive eventuella fraktkostnader, betalas.

När man beställer vissa varor, så kallade restriktionsvaror (exempelvis kosttillskott), måste tulldeklaration upprättas även om värdet är under 1 600 kronor, och då är PostNords avgift 125 kronor.

Måste även gåvor momsdeklareras?

Under vissa omständigheter behöver du inte betala moms för gåvor som är skickade mellan privatpersoner. Mer information om detta finns hos Tullverket.

Från vilka länder gäller de här avgifterna?

I media har diskussionen framförallt gällt varor från Kina, och den absoluta merparten av alla försändelser kommer just från Kina. Men den här avgiften kommer att tas ut på alla varor som handlas från tredjeland, dvs. utanför EU:s tullunion där moms inte redan är betald.

Varför har min försändelse returnerats?

Det kan finnas olika förklaringar. En försändelse som har hamnat på ett utlämningsställe ligger där mellan 14 och 30 dagar beroende på vilken tjänst den skickats med i avvaktan på utlämning. Om den inte hämtas ut under denna tid returneras den till det avsändande landets postoperatör. En annan förklaring till att försändelser returneras är brister i tulldeklarationen, se svar nedan.

Vad händer om min försändelse inte har rätt tulldokument?

Enligt internationellt regelverk måste korrekt tulldokumentation medfölja alla försändelser med kommersiellt innehåll som anländer utifrån EU:s tullunion. Exempelvis ska uppgifter om ursprungsland, innehållsbeskrivning och varornas värde finnas angivna på tulldokumentet.

I de fall dokumentationen är bristfällig går inte tulldeklaration att utföras, och försändelsen returneras då till det avsändande landets postoperatör med förklaringen att tulldokumenten saknat rätt information.

Om försändelsen är internationellt spårbar kommer du kunna se att brevet returnerats. Vår kundservice kan i dessa fall hjälpa dig att se orsaken till returen. Om avsändaren skickat försändelsen med en tjänst inte går att spåra kommer vi däremot dessvärre inte kunna se returorsaken eller lämna fler uppgifter om den försändelse du väntar på.

Vad händer med varor jag handlar från ett EU-land?

Då påverkas du inte. Handlar du som konsument på nätet från ett EU-land betalar du antingen svensk moms eller moms i det landet där e-handeln är registrerad (beroende på e-handlarens omsättning på handel med Sverige). Oavsett vilket utförs ingen moms- eller tulldeklaration vid gränsen och ingen avgift tas ut.

Vad händer om jag får ett krav på att betala moms och en avgift, men inte betalar? Kommer jag få inkassokrav?

I väntan på att momsen och avgiften betalas lagras försändelsen. Om avgiften ej betalas in kommer försändelsen att skickas tillbaka till avsändaren. Samtidigt kommer begäran om inbetalning av moms och momsdeklarationsavgiften att annulleras. Man riskerar således inte att få dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassokrav eller liknande om man väljer att inte betala.

Varför måste PostNord ta ut en avgift för det här?

Den som utför en moms- och/eller tulldeklaration utför en tjänst, något som kostar pengar. Kostnaderna består av lön och skatter, teknisk utrustning, lokaler för de anställda, utrymme för att lagra försändelser i avvaktan på betalning etc. Allt detta kostar pengar som PostNord måste få kompensation för. Det kan i sammanhanget påpekas att den här förändringen innebär en sänkning av avgiften för försändelser med ett deklarerat värde på mellan cirka 220 kronor (22 euro) och 1 600 kronor.

Kommer det innebära försenade leveranser?

Eftersom försändelserna kommer att lagras i avvaktan på att betalning sker är det ofrånkomligen så att det i normalfallet kommer att längre tid för försändelserna att komma fram. Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, ska delas ut direkt och i normalfallet kommer ingen försening att drabba dessa försändelser.

Vad händer med garanti och ångerrätten med varor som blir liggande i lager hos er?

Vid e-handel utanför EU gäller det konsumentskydd som finns i det land där webbutiken är baserad, alternativt garanti som säljaren självmant åtar sig. Det är därför alltid viktigt att noggrant undersöka vilka villkor som gäller, framförallt när man handlar från länder utanför EU.

I vissa fall har avsändaren t ex angett 30 dagars ångerrätt från leverans, dvs. från den dag som man mottager varan, och därmed kommer inte eventuell lagringstid att påverka denna tidsfrist. Det är dock importörens eget ansvar att undersöka vilka villkor som gäller för varje enskilt inköp.

Hur lång tid har jag på mig att betala från att jag har fått en avisering?

Från det att du har fått en avisering har du minst 14 dagar på dig att betala.

Mitt deklarerade varuvärde är under 1 600 kr, varför har jag fått en momshanteringsavgift på 125 kr?

I normalfallet ska kommersiella försändelser med ett deklarerat varuvärde under 1 600 kronor momsbeläggas, men du behöver inte betala tull.

PostNords momshanteringsavgift är i dessa fall 75 kronor, inklusive moms. Men för vissa varor, exempelvis kosttillskott, finns särskilda regler som gör att tull ska betalas även om värdet är under 1 600 kronor. I dessa fall måste PostNord upprätta både en moms- och en tulldeklaration. Avgiften för denna hantering är 125 kr inklusive moms. Läs mer på Tullverkets webbplats om vilka varor som omfattas av särskilda regler.

Finns det specialregler för kosttillskott?

För vissa varor, exempelvis kosttillskott, finns särskilda regler som gör att tull ska betalas även om värdet är under 1 600 kronor. I dessa fall måste PostNord upprätta både en moms- och en tulldeklaration. Avgiften för denna hantering är 125 kr inklusive moms. Läs mer på Tullverkets webbplats om vilka varor som omfattas av särskilda regler

Min vara kommer från ett EU-land, men jag ändå är jag ombedd att betala moms och momshanteringsavgift. Hur kommer det sig?

En försändelse med ursprung utanför EU:s tullunion kan ankomma till Sverige med ett annat EU-land som avsändare genom så kallad transitering. En vara som ankommer till Sverige på det här sättet har inte genomgått förtullning enligt gällande EU-rätt vid ankomst till EU, utan ska istället förtullas när det kommer till destinationslandet. PostNord ska i dessa fall därför hantera varan som om den kommer direkt utifrån EU:s tullunion, och upprätta en momsdeklaration, samt en tulldeklaration när regelverket kräver det.

Om din vara däremot har sitt ursprung i ett EU-land eller om försändelsen redan har genomgått en korrekt förtullning vid ankomst till EU, har det blivit fel och du ombeds då ta kontakt med vår kundservice.

Mitt spårningsnummer som jag har fått från e-handlaren byts ut mot ett annat av PostNord. Varför gör ni det?

Det finns olika tjänster för brev i de internationella flödena. När PostNord tar emot försändelser som går som brev kan de vara exempelvis expressbrev, rekommenderade brev eller oregistrerade vanliga brev. De brev som är oregistrerade är billigast att skicka, men det innebär också att de saknar spårbarhet. När en oregistrerad försändelse anländer till Sverige saknar den normalt en unik streckkod vilken gör försändelsen ospårbar. Dock förekommer det från olika e-handelsplattformar att försändelsen har en streckkod som gör att den framstår som spårbar. PostNord använder sig inte av denna streckkod då den inte följer internationella standarder för hur de ska utformas och framför allt inte är garanterat unik.

För att ändå kunna hantera dessa importförsändelser måste PostNord därför ge dessa försändelser ett nytt kolli-ID. Vill man ha bättre spårbarhet kan man när det är möjligt, använda frakttjänster som är spårbara, som express eller rekommenderade brev.

Jag har inte beställt något men blivit ombedd att betala importavgift.

Om du fått en avi eller sms med information om att betala en importavgift men inte vet med dig att du beställt något behöver du inte betala avgiften. Notera dock att gåvor i vissa fall behöver momsdeklareras. Den avisering som du har fått kan alltså gälla en gåva som någon har skickat till dig utifrån EU:s tullunion. Du kan läsa mer om att ta emot gåvor på Tullverkets webbplats.

Om avgiften inte betalas så kommer försändelsen att returneras till avsändaren när liggetiden har gått ut och avgiften annulleras.

Vad innebär PostNords avtal med Wish?

PostNord har ett avtal med Wish som gäller för alla beställningar som läggs efter den 14 juni klockan 18.00. Det innebär att momsen hanteras redan vid köptillfället för beställningar under 1 600 kronor och för varor som inte är så kallade restriktionsvaror (ex. kosttillskott). Eftersom momsen redan är hanterad när försändelsen anländer till Sverige behöver du i dessa fall inte betala moms eller andra avgifter utan du kommer att få varan direkt efter att Tullverket har godkänt införtullningen. Detta avtal gäller i dagsläget endast för Wish men PostNord välkomnar att fler e-handelsaktörer ansluter sig till den här lösningen. Läs mer om avtalet med Wish.

Kan jag utföra en egen momsdeklaration som privatperson?

Ja, det går bra. För att göra detta behöver du ta kontakt med vår kundservice för att få information om var försändelsen befinner sig. Hos Tullverket finns instruktioner hur du går tillväga.

Gäller den här informationen även för företag eller är det bara för privatpersoner?

Det gäller bara privatpersoner. Läs mer om hur momshanteringen görs för företag och organisationer.