Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Hämta ditt paket i en paketbox nära dig

PostNords paketboxar – allt du behöver veta

I våra paketboxar kan du hämta dina paket när det passar dig – dygnet runt. Paketboxarna står utomhus i bostadsområden och på andra platser där du rör dig i vardagen.

Du väljer paketbox som leveransalternativ i e-handelsföretagets checkout och får sedan avisering precis som vanligt. Hämta sedan ditt paket genom att använda PostNord App och legitimera dig via Mobilt BankID.

Aktivera bluetooth i din mobiltelefon, stå i nära anslutning till paketboxen och och klicka på öppna luckan i PostNord App. Sök närmaste paketbox.

Vanliga frågor och svar – hämta paket i paketbox

Hur får jag mitt paket levererat till en paketbox?

Välj PostNords paketbox som leveransalternativ i kassan när du e-handlar.

Hur öppnar jag paketboxen?

För att låsa upp paketboxen och hämta ditt paket använder du senaste versionen av PostNord App, legitimerar dig med Mobilt BankID och har mobilens blåtand påslagen. Du får tydliga instruktioner i appen om hur du öppnar paketboxen. Det finns också instruktioner vid våra paketboxar.

  • Stå nära paketboxen
  • Klicka på “öppna luckan” i PostNord App
  • Ta ut ditt paket och stäng luckan

Om du inte redan har laddat ner PostNord-appen kan du göra det här för iOS, och här för Android. Registrera samma mobilnummer och mejladress som du använder när du e-handlar. I appen kan du också följa paketets väg till paketboxen.

Hur lång tid tar det innan jag får mitt paket?

Paket till våra paketboxar levereras vardagen efter det att vi har tagit emot ditt paket från e-handlaren. Vi har också lördagsleverans till utvalda områden i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingbord, Lund, Trelleborg och Landskrona.

Hur länge kan paketet ligga i paketboxen?

Paketet ligger kvar i sju dagar innan det skickas tillbaka till avsändaren.

Var hittar jag närmaste paketbox?

Sök efter närmaste paketbox på vår hemsida eller i PostNord App (filtrera sökningen på paketbox). I PostNord-appen får du även se en bild på paketboxen, vilket gör den ännu enklare att hitta.

Det finns ingen paketbox nära mig

Vi jobbar på att placera ut fler paketboxar över hela Sverige. Just nu finns över 3 800 paketboxar, i slutet av 2023 kommer det finnas 4 500 paketboxar. Hoppas att någon av dessa placeras nära dig.

Jag hittar inte PostNord paketbox i kassan hos e-handlaren

Titta under något av alternativen PostNord ombud eller MyPack Collect. Ibland kan paketboxen vara klurig att hitta i kassan hos e-handlaren, eller så har du tyvärr inte en paketbox nära dig. Hör gärna av dig till e-handlaren och be dom erbjuda PostNord paketboxar.

Är det säkert att ta emot paket i paketbox?

Ja. Paketboxen är låst, och en säker digital nyckel får man efter att man har legitimerat sig med Mobilt BankID. Endast denna digitala nyckel kan öppna facket.

Kan någon annan hämta mitt paket från paketboxen?

Ja. Signera dig med Mobilt BankID i PostNord-appen som vanligt. Sen kan du enkelt dela en länk med instruktioner till personen som ska hämta paketet åt dig, via sms eller mejl. Vem som helst med länken kan hjälpa dig att hämta ut paketet. Tänk på att personen som ska hämta paketet åt dig också behöver ha senaste versionen av PostNord App och vara inloggad i appen.

Kan jag följa mitt paket till paketboxen?

I PostNord-appen kan du spåra ditt paket hela vägen från e-handlaren till paketboxen. Du kan också skriva in paketets försändelse-ID i PostNord App eller på vår hemsida. Behöver du hjälp med det är du välkommen att kontakta kundservice på 0771 – 33 33 10.

Kan jag flytta mitt paket till ett ombud?

Ja, när du har fått en avisering om att ditt paket är framme i paketboxen kan du flytta det till ett ombud. Använd PostNord App, eller kontakta kundservice på 0771 – 33 33 10 för att få hjälp med att flytta paketet.

Jag får inte upp luckan till paketboxen

För att öppna luckan behöver du ha den senaste versionen av PostNord App installerad på din mobil. Du behöver ha samma mobilnummer och mejladress registrerad i appen som du angav när du e-handlade, för att kunna spåra och hämta ditt paket ur paketboxen. Se till att du står nära paketboxen och aktivera mobilens blåtand för att öppna luckan.

Behöver du hjälp? Kontakta kundservice på 0771 – 33 33 10.

Varför kom mitt paket till ett ombud i stället för paketbox?

Våra paketboxar är populära och kan bli fullbokade. Om paketboxen är full skickar vi ditt paket till närmaste ombud i stället, för att din leverans inte ska bli försenad. Vi informerar dig i så fall via appen, sms eller mejl.

Det kan också finnas andra anledningar till att ditt paket skickas till ett ombud i stället för paketboxen:

  • Försändelsen är för stor för att få plats i paketboxen.
  • Avsändaren vill att du ska visa legitimation vid utlämning.
  • Avsändaren har krav på temperatur.
  • Postförskott, Utökad identifiering, Varuförsäkring, Kvittenskrav och
  • Ålderskontroll med MyPack Collect – dessa paket omdirigeras till ombud.
Kan jag lämna in förbetalt paket eller returer i en paketbox?

I början av 2023 kommer vi börja erbjuda retur i paketboxar. Först ut är utvalda paketboxar i Göteborg. Innan det är möjligt att lämna in returer i våra paketboxar lämnar du som vanligt in dem på något av våra ombud.

Hur gör jag en retur i paketbox?

Har du fler frågor om våra paketboxar?

Du är alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice på 0771 – 33 33 10 eller via mejl.

Kontakta kundservice
Kontakta kundservice
Customer service