Avisering
Så här fungerar det
- När ditt brev eller paket kommer till ditt serviceställe skickas ett sms, en notis i appen eller mejl till dig med informationen om att det finns att hämta. Aviseringen innehåller information om avsändare, uppgifter om var du hämtar brevet/paketet, öppettider. I aviseringen finns en upphämtningskod som du anger när du hämtar ut ditt brev eller paket. I appen klickar du upp detaljvyn på din leverans för att få fram en QR-kod som skannas.*
- Du kan även få en föravisering om att brevet eller paketet har lämnats in och att det är på väg.
- Om försändelsen inte har hämtats efter tre dagar får du en påminnelse.
*I vissa fall kan Mobilt BankID krävas om avsändaren har valt tilläggstjänsten Legitimationskontroll.
Olika aviseringar
Sms-avisering – du får din avi direkt i mobilen.
App-avisering* – du får en notis direkt i PostNord app.
Mejlavisering – du får din avi via mejl.
Brevavisering – du får en avi i din postlåda.
*Kräver att mottagaren laddat ner PostNord app, registrerat sig och valt att ta emot notiser när leveransen finns att hämta.
Har du fått en påminnelse även fast du hämtat ut din försändelse bör du jämföra det ID som står på avin med det som står på försändelsen, överensstämmer numret kan du bortse från aviseringen.
När du själv skickar ett paket kan du välja att mottagaren ska få ett sms när paketet finns att hämta. Du anger bara mottagarens mobilnummer när du köper fraktsedel på postnord.se eller när du lämnar in paketet hos ett ombud.
Vill du enkelt kunna spåra dina leveranser?
Med PostNord App håller du enkelt reda på dina paket, samtidigt som du smidigt kan legitimera dig och hantera dina returer.