Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Information

6 tips om hur du undviker att bli blufflurad

Tyvärr cirkulerar det bluff-mejl och bluff-sms, där avsändaren utger sig för att vara PostNord. Ett exempel på ett bluff-sms kan se ut likt följande: ”Vi har inte kunnat leverera din försändelse då det var för lite porto gå in på xxxxxx för att betala.”

Får du ett sådant sms kan du ha blivit utsatt för en bluff och du rekommenderas då att radera bluff-smset, utan att följa anvisningarna i meddelandet.

Så här tar du reda på om du blivit utsatt:

  • Kontrollera noga vem som är avsändare. Om du är tveksam och har svårt att avgöra vem avsändaren är, utgå från att det är en bluff.
  • Klicka inte på länkar om du är osäker på vart de leder. Radera istället meddelandet direkt utan att följa någon länk och öppna inte heller några medföljande bilagor.
  • Tänk kritiskt och använd sunt förnuft. Ser PostNords logga ut som den gör på riktigt och innehåller texten många stavfel? Detta kan vara tecken på en bluff.
  • Lämna aldrig ut lösenord, bankkortsnummer eller bankid-koder till någon.
  • Om du misstänker att du blivit lurad, agera direkt genom att till exempel kontakta PostNord, spärra ditt bankkort, byta lösenord eller i värsta fall kontakta polisen.
  • Svara inte på bluff-mejlet eller bluff-sms:et. Om meddelandet ser ut att komma från PostNord och du inte väntar på något brev eller paket från utlandet, var misstänksam och ring vår kundservice om du är osäker.

Det senaste om bluff-sms

Sms som hänvisar till postnord.everydayplace.com kommer inte från PostNord.

Bild på ett bluff-sms

Senaste exemplet på bluffmejl

Bild på ett bluffmejl

Kontrollera noga vem som är avsändare och om du är tveksam, radera utan att klicka på några länkar.

Känner du dig osäker? Tveka inte att kontakta vår kundservice så ska vi göra allt vi kan för att hjälpa dig.

Customer service