Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
SKICKA

Returer

Returer och byten är en naturlig del i all handelsverksamhet. Därför är det viktigt att ha en så smidig lösning som möjligt. Det är också ett bra tillfälle att passa på att göra kunduppföljningar och bygga kundlojalitet.

Kunder returnerar eller byter

Returer uppstår av olika anledningar. En kund kan ha beställt fel storlek, fel färg eller helt enkelt ändrat sig. För att bibehålla en genomgående positiv köpupplevelse bör returer hanteras smidigt – både för kunden och för dig som e-handlare. Detta ökar sannolikheten att man vill handla hos just dig igen.

Se till att du har en tydlig returpolicy

  • Med en tydlig policy undviker du onödiga missförstånd
  • Tydlighet inger också förtroende för att våga handla hos just dig, eftersom överraskningar och osäkerhet kan förebyggas genom tydlig information

Gör det enkelt att returnera

  • Möjliggör egen utskrift av returfraktsedel
  • Beskriv tydligt hur kunden ska förpacka varan
  • Om man inte har möjlighet att erbjuda fria returer, går det ändå att underlätta för kunden – hänvisa gärna direkt på hemsidan till befintliga lösningar att själv ordna med returen på ett kostnadseffektivt sätt. Läs gärna mer om vårt verktyg Skicka Direkt
  • Guider, instruktioner steg-för-steg och korta filmer är ytterligare bra sätt för att besvara tänkbara frågor kring returhanteringen
  • Använd returer som strategi för försäljningsökning
  • Försök kontrollera returflödet

Ta emot retur

Att ta emot returer är kostsamt. Returen måste kontrolleras, lagerföras och pengarna återbetalas. Returhantering bör ske så snabbt och effektivt som möjligt, för att kunna göra kunderna nöjda. Byten och reklamationer tar lång tid för konsumenten eftersom ersättningsvaran först skickas när returen är mottagen och kontrollerad.

Återbetala eller sänd ny vara

Beroende på om kunden vill byta en vara eller returnera helt ser processen olika ut. Vid en retur ska pengar återbetalas och varan föras in i lagersaldot igen. Om kunden istället vill ha en ny vara blir det till en ny order och hanteras i det vanliga flödet-

Som e-handlare är det viktigt att vara transparent med eventuella återbetalningar. Många kunder ringer till kundservice och frågar när deras pengar kommer in på kontot.

Kunduppföljning

Kunduppföljning är en viktig del i marknadsföringen och bör ske oavsett om retur har skett eller inte. Efter en retur bör man återkoppla till kunden om att returen är mottagen samt ge information om eventuell återbetalning eller när ny vara skickas.

Kontinuerlig kunduppföljning görs för att identifiera förbättringsområden i köpupplevelsen. Man kan rikta erbjudanden till kunder som returnerat men inte köpt någon ny vara eller helt enkelt tacka för visat förtroende att de valt att handla hos just dig och önska dem lycka till med sitt köp. Kunduppföljning i någon form kan höja kundlojaliteten samtidigt som man identifierar förbättringspotential i kundupplevelserna.

Våra returtjänster

Returer

PostNord Return Pickup

För retur av tyngre försändelser eller om konsumenten vill att vi hämtar returen på hemadressen.

Returer

PostNord Return Drop Off

Gör det enkelt för dina kunder att skicka tillbaka ett paket på upp till 20 kg och ger dig full kontroll på dina returer.

Mail services

Svarspost utrikes

Få fler svar på dina utskick till utlandet. Gratis porto och förtryckt adress gör det enkelt för dina kunder att svara. Du betalar bara för de svar du får.

Returer

Kundretur brev

Gör det enkelt för dina kunder att returnera varor utan att behöva betala porto vid inlämning – både inrikes och utrikes.

Returer
E-handlade paket i knät på en man.

Returuppdrag/Collection request

Låt PostNord hämta paket hos valfri avsändare. Vi kallar det Returuppdrag eller Collection Request. Tack vare Returuppdrag slipper du ha allt i lager.

Customer service