Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Pris och villkor

Villkorsändringar

Nyheter som gäller från den 4 maj 2020, samt från den 1 januari 2020.

Nyheter som gäller från den 4 maj 2020

PostNord Parcel kan nu hämtas på vissa utlämningsställen

Med den nya tilläggstjänsten Early Collect kan dina svenska företagskunder välja att hämta sina paket på vissa av våra utlämningsställen istället för utkörning till dörren. Tjänsten passar exempelvis företag som vill hämta sitt paket tidigare än vid normal leveranstid, eller mottagare som har en mobil arbetsplats som till exempel servicetekniker eller installatörer.

Skriv ut retursedel hos ombud

Med tilläggstjänsten Print Digital Return kan din kund enkelt returnera en vara genom att skapa en retursedel hos ombud med stöd av en QR-kod. QR-koden skapar du som e-handlare via ditt transportadministrativa system och skickar den digitalt till kunden vid efterfrågan.

Lägre pris för tyngre varubrevsleveranser vid dörren

Nu får du ett mer fördelaktigt pris när du skickar tyngre Varubrev 1:a-klass sändning inom Sverige tillsammans med tilläggstjänsten Leverans vid dörr. Dina kunder behöver inte ta sig till sitt ombud för att hämta ut sitt Varubrev utan får det istället levererat direkt till sin dörr. För ökad trygghet får mottagaren ett sms när Leverans vid dörr har genomförts.

Lägre pris vid hemleverans i storstad

För att möta efterfrågan av hemleveranser förändrar vi prismodellen för tjänsten MyPack Home inom Sverige. Förändringen innebär att priserna förbättras inom och mellan Stockholm, Göteborg och Malmö samt inom samma postnummerområde i övriga Sverige. Från den 4 maj tar vi även bort storstadstillägget. MyPack Home ger din kund möjligheten att bestämma själv var, när och hur deras paket ska levereras.  Hem, till jobbet, till ett av PostNords många ombud eller utanför dörren vid de tillfällen ingen är hemma. Det är enkelt att ändra tid och plats för leverans i PostNords app eller på webben.

Bestäm dag och tid för dina kundreturer

Vi avvecklar nu tilläggstjänsten Returuppdrag till förmån för våra senaste tjänster PostNord Return Pickup och tilläggstjänsten Returupphämtning på tyngre gods. De nya ersättningstjänsterna ger din kund möjlighet att själv via webben bestämma dag och tid för upphämtning.

Förtullningsavgift införs på fler tjänster till länder utanför EU
Tjänsterna International Parcel, PostNord MyPack Home, PostNord MyPack Collect och PostNord Return Drop Off får förtullningsavgift när de skickas till länder utanför EU.

Skickar du varor i brev utanför EU?

Från den 4 maj 2020 blir det obligatoriskt att skicka tull-EDI till PostNord när försändelsen innehåller varor som skickat utanför EU. Brevet ska märkas med ett unikt försändelse-ID via Skicka Direkt Business på postnord.se eller Pacsoft Online. Märkningen av försändelsen kan också ske via andra TA-system som är godkända av PostNord.

Nyheter som gäller från den 1 januari 2020

Uppdaterade villkor för prisets giltighetstid

Priser och villkor på brev, reklam och varubrev kan från och med 2020 komma att justeras under året beroende på bland annat volymförändringar. Detta gör vi för att kunna vara mer flexibla i villkoren och göra ändringar i takt med att marknaden förändras. Besked om eventuella ändringar ges tre månader innan de träder i kraft. Våra övriga tjänster påverkas inte av denna ändring. Prisbilagorna för dina berörda tjänster sägs därmed upp och ersätts med de prisbilagor som vi har skickat. Vill du inte acceptera ändringen har du rätt att frånträda avtalet för de berörda tjänsterna.

Ekonomibrev Enstaka slås samman med 1:a-klassbrev Enstaka

Efterfrågan på tjänsten Ekonomibrev Enstaka har minskat kraftigt, vilket har gjort att vi behövt se över denna tjänst. Efter årsskiftet prissätts och produceras enstaka ekonomibrev som 1:a klassbrev. Med 1:a-klassbrev inrikes når du dina kunder i stora delar av Sverige redan dagen efter inlämning. Med 1:a-klassbrev utrikes når du hela värl­den på 3-8 arbetsdagar. Om du har kuvert förtryckta med ”B” kan de fortfarande användas, men det finns en mindre risk att leveranstiden kan förlängas.

Slopad avgift på små ordrar

På köp av brevtjänster under 300 kronor tar vi framöver bort den så kallade minimiorderavgiften för att göra det bättre för dig som kund. Avgiften försvinner i samband med att tjänsten Ekonomibrev Enstaka slås samman med 1:a-klassbrev Enstaka.

Sänkt volymgräns för stora brev med sorteringskod

Lämnar du in små sändningar med större brevförsändelser, men har känt att volymkravet varit för stort? Nu sänker vi volymgränsen från 500 brev till 100 brev, vilket underlättar om du som kund lämnar in mindre sändningar.

Nå dina e-handels-kunder i Tjeckien

Nu kan du nå ut till dina e-handelskunder i Tjeckien med tjänsterna PostNord MyPack Collect och PostNord Return Drop Off. Tjänsterna täcker sedan tidigare Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, Österrike, Estland, Lettland, Litauen, Spanien, Portugal, Frankrike, Storbritannien och Polen.

Leveranser till dina företagskunder via digitalt lås

Med hjälp av den nya tilläggstjänsten ”DigitalLOCK” erbjuder vi en snabb och säker leverans via digitala lås till dina företagsmottagare utan att de själva behöver vara på plats. Tjänsten lämpar sig särskilt om du har leveranser till butiker, lager, sjukhus, byggarbetsplatser m.m.

Customer service