Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Pris och villkor

Villkorsändringar

Nyheter som gäller från den 1 januari 2021.

Ny leveransmodell

Kommunikationsvanorna förändras och behoven av daglig utdelning minskar. För att säkra en hållbar affär, ur miljö- och lönsamhetsperspektiv, planerar vi för en ny leverans¬modell med start i februari 2021 med successiv utrullning i landet. Modellen bygger på varannandagsutdelning, där försändelser som brev, tidningar och reklam delas ut varan¬nan dag. Varubrev, paket- och expresstjänster delas fortsatt ut varje vardag, ombud och postboxar får också leveranser varje dag precis som idag. Flera tjänster får nya villkor från 1 januari och villkoren kommer att vara anpassade för båda utdelningsformerna. Läs om den nya leveransmodellen och hur den påverkar våra tjänster.

Snabbare retur av varor som inte hämtats ut

Liggetid på serviceställe förändras från 14 dagar till 7 dagar inom Sverige. Varor som inte hämtas ut av mottagaren kommer därmed snabbare i retur. Tilläggstjänst Utökad liggetid 14 dagar kan vid behov väljas kostnadsfritt av både avsändare och mottagare. Förändringen gäller tjänsterna PostNord MyPack Home, PostNord MyPack Collect, PostNord Parcel, PostNord Pallet och PostNord Groupage.

Bättre pris till Sveriges storstäder med PostNord MyPack Home

För att möta efterfrågan av hemleveranser förändrar vi prismodellen ytterligare för tjänsten PostNord MyPack Home inom Sverige. Förändringen innebär bättre priser för leveranser till Stockholm, Göteborg och Malmö. PostNord MyPack Home ger din kund möjligheten att bestämma själv var, när och hur deras paket ska levereras. Hem, till ombud eller utanför dörren om kunden vill. Det är enkelt att ändra tid och plats för leverans i PostNords app.

Säkrare och smidigare hemleveranser inom Sverige

För hemleveranser till privatpersoner erbjuder vi Utökad identifiering, utöver namn och adress kontrolleras även mottagarens personnummer. Gäller tjänsterna: PostNord MyPack Home, PostNord Pallet och PostNord Groupage.
För tilläggstjänst Legitimationskontroll inför vi legitimering via BankID som nytt val på PostNord MyPack Home, vilket möjliggör att någon annan i hushållet kan ta emot leveransen utan att behöva ha mottagarens legitimation tillhanda då identifieringen sker via BankID. Gäller även för PostNord Pallet och PostNord Groupage i kombination med tilläggstjänsterna Legitimationskontroll och Privat mottagare.

Mail Services i PostNord Portal Business

Besök vår portal där du kan teckna och se över dina abonnemang på Mail Services tjänster som till exempel Postbox, Utkörning och Hämtning.   
Redan nu kan du beställa Postbox, Hämtning och tillhörande tilläggstjänster i portalen. Vi jobbar kontinuerligt med att utveckla och förbättra portalen. Inom kort kommer du att kunna beställa Utkörning och tillhörande tilläggstjänster samt kunna göra ändringar på dina avtal till exempel utöka eller ta bort tilläggstjänster och säga upp tjänster direkt i portalen.
På sikt ämnar vi ta bort kravet på fysiska fullmakter och undertecknande av fysiska avtal. Detta kommer att ersättas med funktionaliteter i portalen.

Expressbrevet

Expressbrevet blir en egen tjänst från 1 januari 2021, har tidigare varit en tilläggstjänst till brev.

När ordinarie post delas ut varannan dag i ny leveransmodell vill vi kunna erbjuda marknaden en brevtjänst med daglig utdelning – därför bevarar vi Expressbrevet men paketerar om det.

Genom att ta bort leveransgarantin före kl 10.00 kan tjänsten också erbjudas till ett billigare pris jämfört med när tjänsten varit ett tillägg till brev (d.v.s. porto + tilläggspris Express).

Sammanfattning Expressbrevet från 1 januari 2021

  • Spårbart med leveransgaranti.
  • Maxvikt 2 kilo.
  • Pris från 59 kronor momsfritt för privatpersoner.
  • Erbjuds till privatpersoner och avtalskunder.
  • Inlämning hos PostNords ombud, företagscenter eller brevterminal.
  • Delas ut under ordinarie utdelningstur eller med bud till mottagaren senast första vardagen (mån–fre) efter inlämningsdagen med undantag för försändelser som beroende av det geografiska förhållandet mellan inlämnings- och utdelningsort normalt delas ut andra vardagen efter inlämningsdagen.

När leveransgarantin före klockan 10.00 försvinner i Expressbrevet är ett alternativ att om din mottagare har en Postboxadress och har eller kan köpa till ett Utkörningsavtal med bestämd tid, kan få leverans tidsstyrd och i många geografier före klockan 10.00.

Enstaka paket till Norge och krav på Tull-EDI

Vi inför nu möjlighet att skicka enstaka paket med tjänsterna PostNord MyPack Collect och PostNord MyPack Home till privata mottagare i Norge. Villkoret är att det finns mobilnummer eller epost till mottagaren, att tullinformation lämnas via EDI och handelsfakturan ställs direkt till slutkonsumenten.
För att förbättra och snabba upp förtullningsprocessen inför vi även krav på tullinformation och transportinstruktion via EDI på International Parcel samt tullinformation via EDI på Varubrev utrikes.

Avveckling av länder för International Parcel

Vi avvecklar möjligheten att skicka International Parcel till Frankrike, Polen, Portugal, Spanien, Tjeckien och Österrike. Istället kan du använda PostNord MyPack Home eller PostNord MyPack Collect till dina privata mottagare och PostNord Parcel till dina företagsmottagare.

Flygtillägg från och med 1 januari 2021

På grund av Covid-19 och den pandemi som påverkat hela världen har flygkapaciteten minskat och transportkostnaderna utanför Europa ökat. Av denna anledning kommer PostNord under en begränsad period att ta ut ett flygtillägg för vissa destinationer. Läs mer om flygtillägget.

Brexit – påverkan på PostNords varutransporter

Storbritanniens utträde ur EU i påverkar PostNords logistik- och brevtjänster då hanteringen av gods och handel mellan Sverige och Storbritannien kräver förändrade rutiner och nya avgifter på tjänsterna. Från och med 1 januari 2021 kommer de nya rutinerna och avgifterna att träda i kraft. Läs mer om Brexit.

Customer service