FAQ pilot paketboxar

För plattformsägare och utvecklare.

Du kan också ringa 0771-37 10 15 och prata teknik, checkout och API:er med Kundservice Online.

Bakgrund och syfte

För att öka bekvämligheten för konsumenten inom e-handel vill PostNord erbjuda nya leveranssätt då leveransupplevelsen är en central del av köpupplevelsen. PostNord kommer därför att genomföra en pilot med leverans till paketboxar som ett komplement till hemleveranser och leveranser till bemannade ombud.
 
Var kommer piloten att genomföras?

Piloten kommer att genomföras i Stockholm och mer specifikt inom postnumren 110 00–150 00. Antalet leveransplatser kommer att vara 70–100 stycken och utrullningen kommer att starta under Q3 2020.

Fakta om paketboxarna

Paketboxarna har 13 fack i tre olika storlekar. Måtten på det största facket är höjd/bredd/djup, 500/440/590 mm.
Mottagaren kommer att interagera med skåpet via PostNord App och Bluetooth, (boxen är inte utrustad med skärm för PIN-kod).


Aktuell produkt för leverans till paketbox?

MyPack Collect (produktkod 19) i kombination med Valfritt hämtställe (tilläggstjänstkod 77).

Hur ser kundresan ut?

  • Konsumenten väljer i checkout den bekvämaste leveransplatsen (bemannat ombud eller paketbox).

  • Vänligen informera i e-handelsföretagets kassa/ checkout, att PostNord App och Mobilt BankID är obligatoriskt för mottagaren för att kunna hämta paketet i paketboxen.

  • PostNord App kommer att ge detaljerad information om hur hämtningen utförs av konsumenten.

  • Leverans till en paketbox kan inte alltid garanteras på grund av ex. platsutrymme eller att vissa tilläggstjänster inte är tillåtna för boxleverans.

  • PostNord kommer att meddela konsumenten om leveransen inte kan genomföras till en paketbox och även informera om till vilket bemannat ombud den kommer att levereras till, det som ligger närmast mottagaradressen.

  • PostNord App kommer att ge konsumenten korrekt information om aktuell leveransplats.

  • Konsumenten måste ha Bluetooth aktiverat för att öppna facket, öppning sker via PostNord App.

  • Om konsumenten inte kan hämta paketet levereras det till ordinarie bemannade ombud. Detta sker genom att konsumenten byter leveransplats i PostNord App eller kontaktar PostNord kundservice.

  • Påminnelse om att hämta paketet skickas ut till konsumenten. Om paketet inte hämtas inom 14 dagar kommer paketet att returneras till avsändaren i enlighet med produktvillkoren för PostNord MyPack Collect.

Hur bör paketboxen presenteras i kassan/checkout?

På developer.postnord.com exponeras paketboxarna i två API:er:

version 1

  • findNearestByAddress
  • findNearestByCoordinates
  • findByServicepointId
  • getServicePointInformation

API:erna kommer att returnera PostNords ombud och paketboxarna har en namnstandard i svaret som är ”paketbox”.

Om du har PostNords ombud distribuerad via fil kommer paketboxarna att definieras med namnstandarden ”paketbox”.

version 5

  • Find Nearest Service Points
  • Servicepoint Information

API:erna returnerar PostNords ombud, där paketboxarna är definierade med “typeId” (2). Swaggern för API:erna kommer att ge detaljerad fråga och svarsmeddelanden. BoxType objektet returnerer nödvändig information om paketboxen.

Exempeltext i checkout:

PostNord – Hämta hos ombud eller i paketbox

Leveranstid: 1 vardag* **
Leverans till ditt val av PostNord-ombud eller paketbox.

Ombud: Gör du inget val skickas paetet till det ombud som ligger närmast din adress. Du notifieras via sms/mejl och i PostNord App.

Paketbox: Du öppnar ditt fack med säker identifiering via PostNord App och Mobilt BankID. Du notifieras via sms/mejl och i PostNord App.

*Lördagsleverans. PostNord levererar till ombud måndag till fredag i hela landet. I Stockholm, Götebort och Malmö levererar PotNord till ombud även på lördagar.

**Leverans till vissa områden tar 2 dagar.

Var kommer paketboxarna att placeras?

Paketboxarna kommer att placeras utomhus och inomhus där människor rör sig i vardagen.

Paketbox inomhus kommer att vara tillgängliga under de öppettider som gäller för den berörda fastigheten.

Observera att ingen paketbox kommer att vara placerad bakom skalskydd.

Hur kommer paketboxen att påverka e-handelsföretaget och konsumenten?

Om e-handelsföretaget erbjuder konsumenten Valfritt hämtställe (tilläggstjänstkod 77) i kombination med MyPack Collect (produktkod 19) så kommer paketboxen synas i kassan/checkout som en leveransplats tillsammans med de bemannade ombuden.

Hur kommer PostNord att informera om paketbox som ny leveransplats?

Paketboxarna kommer att ha information om hur man använder dessa.
PostNord kommer löpande att informera mottagarna/konsumenterna hur man nyttjar paketboxarna samt att det krävs PostNord App och Mobilt BankID för att få access till sitt paket via luckan i paketboxen.

Vilka tilläggstjänster går att kombinera med leverans till paketbox?

  • Klimatkompensation (Tilläggstjänst kod 59)
  • Begränsad mängd farligt gods (Tilläggstjänst kod 3)
  • Föravisering (Tilläggstjänst kod 48)