Människor e-handlar i allt större utsträckning och efterfrågan på leveranser till paketboxar ökar
Vi har under senare år sett en kraftig tillväxt inom e-handeln. Under 2020 var tillväxten hela 40 procent mot bakgrund av Coronapandemins stora påverkan.
Paketboxar är en stadigt växande marknad, både hos etablerade och nya aktörer. Genom vår insamling av konsumentfeedback PostNord lyssnar utvärderar vi veckovis mottagarnas leveransupplevelse.
Smidigheten och enkelheten i att kunna hämta paket utan kontakt med andra och på en tid man själv bestämmer upplevs som fördelar med paketboxarna.
Hämta paket när det passar, dygnet runt
Vi på PostNord strävar efter att göra det enklare, smidigare och bekvämare att hämta och skicka paket – för att förenkla människors vardag.
Våra paketboxar har en viktig roll i att driva denna service och konsumentupplevelse. De placeras utomhus, nära där människor bor och rör sig i vardagen. Dessa placeringar och vår teknik möjliggör att man kan hämta ut sitt paket när man vill, 24/7.
Hitta placering
- Markytan utomhus ska ha ett plant underlag (asfalt eller marksten) i anslutning till en vägg eller mur. Undvik placering framför utblås, t. ex. fläkt vid tvättstuga.
- Måtten för en paketbox: höjd 203 cm, djup 63 cm och bredd 101 cm. Framför paketboxen behövs en fri yta om ca. 100–150 cm. Vi rekommenderar två paketboxar per placering för att säkerställa ledig kapacitet, räkna med minimum 205 cm i bredd för att kunna säkerställa installationen.
- Platsen för placeringen av paketboxen ska kännas trygg och säker i både mörker och ljus.
- Säkerställ att ytan ligger inom fastighetens tomtgräns, dvs att ni äger marken.
- Paketboxen måste vara tillgänglig dygnet runt för åtkomst av alla, då även grannar ska kunna hämta paket, om hen valt leverans till paketboxen i området.
- Paketboxen kräver ingen markinstallation, fiber eller elanslutning då den drivs på batteri.
PostNord står för hårdvaran, installation, drift och allt underhåll förutom snöröjning. Det enda ni behöver göra är att upplåta markytan.
Returer: Initialt finns det inte möjlighet att lämna returer i paketboxen. De lämnas in hos ett valfritt ombud.
Kundresan – från köp till paketboxen
1. Val av leveranssätt
- Mottagaren kan välja mellan olika paketboxar i checkouten hos e-handelsföretagen.
- Viktigt att meddela mottagaren om krav på PostNord App och BankID.
- Endast valbart för MyPack Collect i kombination med valfritt hämtställe.
2. Spåra paket
- Mottagaren följer sina paket som vanligt via PostNord App eller via webben.
- Avisering skickas när paketet finns att hämta.
- Om paketet är för stort eller paketboxen är full levereras paketet till närmaste ombud samma dag och mottagaren aviseras via sms eller i PostNord App.
3. Legitimering och hämtning
- För att hämta paketet i paketboxen behöver mottagaren vara registrerad användare i PostNord App samt ha tillgång till Mobilt BankID.
- Mottagaren går till paketboxen som finns på kartan i PostNord App och legitimerar sig via Mobilt BankID. Endast telefonen som man legitimerade sig med kan öppna paketboxen.
- Via Bluetooth upprättas en anslutning till paketboxen och via PostNord App öppnar mottagaren sin lucka.

Kontakta oss gärna
Är du en mark- eller fastighetsägare och intresserad av att ha en paketbox placerad hos dig?

Erbjud en mer attraktiv bostads-, service- eller mötesplats:
- En eftertraktad bostads- eller serviceplats
- Erbjuda bekväma vardagstjänster
- PostNord tar investeringen
- Enkel att placera och installera (mot vägg)
- Kräver vare sig el eller nätverk
- Smidigt och säkert
- Löpande underhåll sköts av oss